Stockholm läser 2013

22 jan 2013 • < 1 min

Nu är det klart. Lena Anderssons Var det bra så? väljs till 2013 års Stockholm läser-bok. Juryns motivering lyder: ”I ett Stockholm som drar isär väljer vi att läsa, eller att läsa om, Lena Anderssons Var det bra så? En kylig påminnelse om den ofullbordade framtiden.”

Var det bra så? är Lena Anderssons debutbok från 1999. Boken ges nu ut på nytt i pocket (Natur & Kultur) med ett nyskrivet förord av Qaisar Mahmood. Nytt för i år är att Stockholm läser-boken kommer i en lättläst version på LL-förlaget i mitten av april.

Valet av 2013 års Stockholm läser-bok offentliggjordes vid en ceremoni på Stadsbiblioteket Stockholm under måndagskvällen. Därmed startar också Stockholms största läsecirkel: 22 läsecirklar på bibliotek runt om i Stockholm och sex övriga evenemang, däribland ”Politiker läser Var det bra så?” och stadsvandringar i Tensta. Programmet återfinns på Stockholm läser-bloggen.

Stockholm läser-juryn består av Anna Gillinger, Söderbokhandeln; Annika Hermele, bokcirklar.se; Patrik Schylström, Stockholms stadsbibliotek; Bia Sigge, Pocketshop; Astrid Trotzig, författare, samt två medlemmar som representerar stockholmarna, vid valet av årets bok var det Ros-Mari Edström och Daniel Persson.