Det händer i Järva

25 mar 2013 • < 1 min

Foto: Berättarministeriet

I dagarna händer det grejer i Järva.  Husby bibliotek som har varit stängt för renovering nyöppnar och alldeles intill firar Berättarministeriet sin etablering i Järva.

Vid en pressträff som anordnas i samband med detta  medverkar bland andra Dilsa Demirbag-Sten, verksamhetsansvarig vid Berättarministeriet, Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd, Lotta Edholm (FP), skolborgarråd, Joakim Larsson (M), äldre- och ytterstadsborgarråd samt Robert Weil, en av Berättarministeriets initiativtagare och finansiärer.

Klass 5b från Oxhagsskolan i Akalla,  som deltagit i Berättarministeriets verksamhet, finns även på plats i skrivarverkstaden.

Berättarministeriets verksamhet vänder sig till barn och unga i områden med hög arbetslöshet. Den första skrivarverkstaden öppnades i Södertälje. Nu är det alltså dags för den andra i Järva med skrivarverkstad i Husby Centrum. Tanken är att fler skrivarverkstäder ska etableras i Stockholmsområdet inom några år.

Skrivarverkstäderna är öppna för barn och unga mellan 8 och 18 år. På förmiddagarna kommer skolklasser (åk 2-5) på besök och skriver en bok tillsammans under två timmar. Under eftermiddagarna är unga berättare (13-18 år) välkomna att delat i längre projekt. Vi arrangerar även aktiviteter under skolloven. Alla aktiviteter är kostnadsfria.

Berättarministeriet utgörs idag av flera hundra volontärer med ambitionen att inspirera barn och unga att erövra det skrivna språket. Verksamheten är ett samverkansprojekt mellan kommun, näringsliv och den ideella sektorn. Initiativtagare till Berättarministeriet är stiftelsen Culture without Borders och skrivarverkstäderna är inspirerade av 826 National.