Hellre stiftelse än MTM

19 nov 2013 • 2 min

Centrum för lättläst har nu lämnat sitt remissvar på Lättlästutredningen. I remissvaret ställer man sig positiv till att verksamheten utvecklas till ett nationellt kunskapscentrum men vill att delar av förslaget återremitteras för vidare utredning.

Centrum för lättläst välkomnar de förslag i utredningen som handlar om att varumärket bevaras och att stora delar av verksamheten hålls samman inom ramen för ett nationellt kunskapscentrum. Man ser vidare positivt på de förslag som man bedömer skulle berika och utveckla verksamheten för alla med lässvårigheter som behöver lättläst i form av text, bild eller ljud.

Däremot avstryker samtliga förslag i utredningen som handlar om att begränsa tillgången till lättläst material där skolelever och personer med svenska som andraspråk nu, enligt utredaren, ska prioriteras lägre: ”De som har de största lässvårigheterna ska självklart prioriteras, men det ska inte ske på bekostnad av andra grupper med lässvårigheter, som utredaren föreslår ska ställas utanför statens ansvar.”

Centrum för lättläst poängterar att man i sitt remissvar Lättlästutredningen (SOU 2013:58) utgår från målgruppernas behov, vilket också är ledstjärnan i verksamheten.

Förslaget om att dela in de som har behov av enklare texter i en primär och en sekundär målgrupp är ett avsteg från dagens strävan mot inkludering och tillgängliggörande. En sådan indelning av människor frångår regeringens utstakade funktionshinderpolitik som går ut på att inkludera de med funktionsnedsättningar i samhället, menar man i remissvaret där man föreslår en återremittering för vidare utredning när det gäller förslaget att statens insatser för lättläst överförs till MTM. Det skulle skapa fler nackdelar än fördelar för svaga läsare.

Istället pekar Centrum för Lättläst på att ”en alternativ organisationsform för en oberoende nyhetstidning och bokförlag, som utgör merparten av Centrum för lättlästs verksamhet, skulle kunna vara ett Public Service-bolag under Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR.”

Den 10 januari 2014 går remisstiden ut.

Centrum för lättlästs remissvar i sin helhet www.lattlast.se/remissvar2013

1. I grunden är utredningens förslag genomtänkt och bra. Gör om verksamheten till en myndighet som staten kan styra. Vidga textbegreppet. Koncentrera verksamheten till dom som verkligen behöver lättläst. Skapa ett kunskapscenter som på vetenskapligt grund kan kan utveckla verksamheten.

Sakkunnig kognitiv tillgänglighet inom FUB och Dyslexiförbundet