Danmark: Ny gemensam modell för e-lån

26 nov 2014 • 2 min

De danska förlagen och biblioteken har efter långdragna förhandlingar nu kommit överens. Ett avtal har slutits med de stora förlagen...

danmarks-flaggaDe danska förlagen och biblioteken har efter långdragna förhandlingar nu kommit överens. Ett avtal har slutits med de stora förlagen om en samlad tjänst för all dansk förlagsutgivning. Avtalet börjar gälla den 1 januari 2015. I samband med det stängs förlagens egen tjänst Ebib ner.

Det är Gyldendal, Rosinante & Co., Lindhardt och Ringhof, JP/Politiken Publishing och andra förlag knutna till lånetjänsten Ebib som tecknat avtal med Danskernes Digitale Bibliotek (DDB) om att göra 4 000 nya e-böcker tillgängliga för utlån via bibliotekens tjänst eReolen.

Hittills har e-boksutlåningen i Danmark följt två spår. Det ena går via de danska bibliotekens egen e-boktjänst eReolen.dk, det andra följer förlagens alternativ ebib.dk. Tjänsterna har fungerat sida vid sida men förhoppningen – från bibliotekens sida – har hela tiden varit att kunna enas i en samlad plattform i DDB – kommunernas och regeringens gemensamma vision. Nu kan det bli verklighet.

När avtalet träder i kraft stängs förlagsalternativet Ebib ner och folkbibliotekens utlåning av e-böcker kommer att vara samlad i en tjänst där förmedling och tillgänglighet står i fokus. Redan nu har förlag och bibliotek inlett ett samarbete som syftar till att göra utlåningen så bred och enkel som möjligt. Ambitionen är att alla folkbibliotek ska kunna tillhandahålla tjänsten under nästa år.

eReolen erbjuder för närvarande 5 000 titlar. Med de nya avtalen förväntas det öka till 9 000 titlar. Avtalen är tidsbegränsade och kommer kontinuerligt utvärderas och anpassas/justeras vid behov.

– Vi är nöjda med avtalet som skapar en fin balans mellan förlagens och bibliotekens behov utifrån vårt gemensamma intresse att främja litteratur och läsning. Avtalet ger medborgarna tillgång till fler e-böcker från bibliotek. För eReolen innebär ännu högre kvalitet och större bredd i utbudet av e-böcker, vilket är till nytta när man vill få fler människor att läsa e-böcker, säger Jacob Heath Petersen, ordförande i eReolens styrelse, i ett pressmeddelande.

Även Danmarks kulturminister, Marianne Jelved, är också nöjd:
– Jag är glad att vi har lyckats skapa en gemensam digital utlåningsservice till våra bibliotek. Det har vi medborgare stor glädje av. Med avtalet ger förlag och bibliotek en signal om att man framöver kommer att arbeta tillsammans för att skapa optimala ramar för både nuvarande och blivande e-bokläsare.

1. Att gå igenom svårigheter och krävde ekonomiskt stöd till

*företagslån
    *individuellt eller personligt lån
    *företag lån
    *pedagogiska lån

Du kan kontakta oss med denna e-post: janeoluda@outlook.com med i nedanstående information behandlingen av din ansökan för minst € 5000 till maximalt belopp på € 50.000.000 på 2% utan säkerhet eller säkerhetskontrollen.

*namn:
    *adress:
    *land:
    *telefon:
    *ålder:
    *ockupation:
    *ställning på arbetsplatsen:
    *lånebeloppet:
    *löptid lånet:
    *Syftet med lånet:
    *månadsinkomst:

Med vänlig hälsning,
    Jane Oluda
    VD / MD
    Jane Oluda finansiella hus (JOFH).