Slakten av kulturtidskrifterna

17 dec 2014 • 2 min

I årets sista nummer av BBL skriver Johanna Westlund om hur hoten mot yttrandefrihet i Europa ökar. Bokcensuren växer, begränsande lagar införs och försök görs för att kontrollera biblioteksinköp. Sverige tar ett konkret steg i den riktningen i eftermiddag då Alliansen med stöd av Sverigedemokraterna väntas få igenom ett förslag som innebär att den stödberoende kulturtidskriftsfloran snart är ett minne blott och Sverige ett intellektuellt fattigare land.

Att minska stödet till kulturtidskrifterna med 15 miljoner – från 19 miljoner till 4 miljoner – är inget mindre än en dödsdom mot flera av de omkring hundratalet tidskriftstitlar som får produktionsstöd. Sedan förslaget blev känt (i fredags) har det med rätta högljutt protesterats. Många kloka och påminnande ord har sagts om den kanon och mångfald av röster som kommer till tals i tidskrifterna. Nästan alla jag känner som jobbar inom kulturskriverier har gått i den plantskola som stavas kulturtidskrift. Där började vi, lärde oss den långa vägen, att tänka (kritiskt), reflektera, skriva och formulera, fördjupa. Och det känns som om det är just det som Alliansen har problem med: ett folk som tänker (kritiskt), formulerar och fördjupar. Själva gör de det uppenbarligen inte – har de ens öppnat en kulturtidskrift? Därför kan man lägga sådana här huvudlösa förslag som tycks bottna i okunnighet och något slags ideologisk revanschism mot vad man (också det okunnigt) karaktäriserar som vänsterprojekt. Det har även biblioteken fått känna på.

I maktens korridorer råder amatörernas afton tydligen dygnet runt numera. Om slakten på kulturtidskrifterna är början, vad kommer härnäst?

Idag på förmiddagen har en demonstration mot budgetförslaget genomförts utanför riksdagshuset. Ikväll lyfts frågan på nytt på Brunnsgatan 4 i Stockholm där Klubb 10TAL arrangerar en kväll. Medverkar gör bl a flera tidskriftsredaktörer, DN:s förre kulturchef Arne Ruth samt författare som Alejandro Leiva Wenger, Kajsa Grytt, Hamid Sharifi och Naima Chahboun.

Tomas Lidman, fd riksbibliotekarie och  riksarkivarie liksom ordförande i den senaste Litteraturutredningen skriver skarpt och välformulerat om frågan på SVT opinion.