Bäbis tittut i ny barnsatsning

25 feb 2015 • 2 min

Med början i Landskrona, Göteborg och Södertälje drar Kulturrådets pilotprojekt inom satsningen Bokstart Sverige i gång i vår. Vid tre...

forslind-ann-babis-tittutMed början i Landskrona, Göteborg och Södertälje drar Kulturrådets pilotprojekt inom satsningen Bokstart Sverige i gång i vår. Vid tre tillfällen ska småbarnsfamiljer ta emot bokpaket, i syfte att stimulera läslust och språkutveckling: när barnet är sex månader, ett år och vid tre års ålder. Målet är att se om försöket kan bli en satsning i hela landet.
– Forskningen visar att de första tre åren är näst intill avgörande för den framtida språkutvecklingen, säger Nina Frid, bibliotekarie och handläggare för läsfrämjande vid Kulturrådet.
Varje bokpaket består av tre böcker. De två första paketen delas ut vid hembesök och det tredje i samband med ett biblioteksbesök. Samtliga småbarnsfamiljer i pilotstäderna ska få böckerna, som plockats ihop av Kulturrådets särskilda urvalsgrupp. Förutom att se till den konstnärliga kvaliteten har gruppen även tagit hänsyn till mångfald, skildringen av pojkar och flickor och andra frågor för att presentera litteratur med så stor bredd som möjligt.
Nina Frid tror att bokpaketen kan få betydelse för både föräldrar och barn.
– Det är oerhört viktigt att det finns böcker i hemmet för att få lust att läsa och faktum är att det även spelar roll att man äger böckerna. Varför det är så kan man fråga sig, men genom ägandet får man möjligen en relation till böckerna, och det påverkar också inställningen till läsandet.
– Men det centrala budskapet vid hembesöken är att tala om hur bra det är att prata med och läsa, rimma och ramsa och sjunga för barnet. Väldigt många familjer kommer inte att ha svenska som modersmål och det är viktigt att tala om att föräldrarna läser och pratar på sitt eget språk. Det går ju att läsa en pekbok på vilket språk man vill.
Pilotprojektet handlar också om att undersöka hur själva det faktiska arbetet ska gå till: hur lång tid tar det för bibliotekarierna att få tag på familjerna, hur hembesöken fungerar och hur ska arbetet läggas upp på bästa sätt.
– Genom pilotprojektet ska vi utforska hur resurskrävande det här är, vilka hinder man kan möta och hur svårt eller lätt det att nå fram till familjerna, säger Nina Frid på Kulturrådet.
Tre exempel på titlar som valts ut till projektet är Ann Forslinds ”Bäbis tittut”, Lotta Olssons och Charlotte Ramels ”Alla kläder på” och ”Pino´s dagbok” av Agneta Norelid, Eva Pils och Kenneth Andersson.