Önskar ökat samarbete om nyanlända

3 mar 2015 • 2 min

Efter flera månader med renoveringar invigs Kungsörs bibliotek nu på lördag den 7 mars. Målet har varit ett mysigare och...

InteriorEfter flera månader med renoveringar invigs Kungsörs bibliotek nu på lördag den 7 mars. Målet har varit ett mysigare och mer modernt bibliotek med fler studie- och sittplatser. Besökarna ökar i antal, och bibliotekschefen Kurt Ek väcker frågan om ett ökat samarbete mellan biblioteket, kommunen och Migrationsverket.

Renoveringen av Kungsörs bibliotek har handlat om att bryta upp den stora lokalen och skapa fler mindre utrymmen, för studier och hembygd- och släktforskning, liksom fler sittplatser i en mer ombonad miljö. Till invigningen på lördag är det både nymålat och nya möbler för både barn och vuxna.

– Förr stod bokhyllorna på raka rader i ett stort rum men nu har vi gjort om med vindlingar och krokar, säger bibliotekschef Kurt Ek. Tidigare var det ganska lyhört men det har vi försökt att åtgärda med hjälp av den nya möbleringen.

I Kungsörs kommun, som ligger i Västmanlands län, bor cirka 8 000 invånare och biblioteket fick under 2013 cirka 62 000 besök. Under renoveringen har endast en minivariant av biblioteket varit öppet, men trots det talar Kurt Ek om en stadig ökning av antalet besökare på cirka tio procent per år. Många av dem är nyanlända och flyktingar, och behovet av en väl fungerande mötesplats i kommunen är stort.
Efter ett långt arbetsliv på flera folkbibliotek, i Stockholm och Vallentuna, kan han se ett tydligt behov av ett ökat samarbete mellan myndigheter och olika instanser.

– Vi skulle önska mer stöd och resurser för att ta hand om de nyanlända, inte minst barnen, säger Kurt Ek. Barnen har ännu svårare att få en plats i samhälle och småknattarna blir lätt rastlösa hos oss, för de vet inte vad de ska göra. Vi behöver mer resurser utifrån för att sysselsätta och aktivera. Det här något som vi behöver titta på, Migrationsverket och kommunen, och det hoppas jag att vi kan ta tag i.

En grupp som bibliotekschef Kurt Ek gärna jobbar för att locka i större utsträckning är ungdomar. De är svårast att nå och efter renoveringen planerar Kungsörs bibliotek för mer verksamhet riktad mot ungdomar.

– Ungdomarna har fått en egen del mitt i lokalen, med låga soffor, sittpuffar och en stor matta på golvet, säger Kurt Ek. Tidigare fanns här i princip bara bokhyllor, men nu hoppas vi på att de ska känna sig mer hemma och att det ska sprida sig att biblioteket har blivit en ännu trevligare plats att vara på.

– Att få hit ungdomarna är väldigt viktigt, inte minst med tanke på rapporterna om minskat läsande och minskad läsförståelse. Biblioteken är en viktig del i arbetet för att de ska fortsätta att läsa och ta till sig kunskap och hålla sig à jour. Vi på biblioteken jobbar ju i demokratibranschen, säger Kurt Ek, inför lördagens invigning av det nyrenoverade Kungsörs bibliotek.