Polisens närvaro ska få biblioteket lugnt igen

23 mar 2015 • 2 min

Personal som känner sig hotad och sjukskrivs, polis och vaktbolag som får rycka ut. Det är konsekvenserna av att stökiga ungdomar hänger på Vårgårda bibliotek istället för på fritidsgården.

– Många ungdomar kommer hit, och det tycker vi och för sig är bra, men när de blir många och inte respekterar andra besökare så blir det ett problem, säger bibliotekschef Lena Engberg till Biblioteksbladet.

Problemen med stökiga ungdomar började redan i höstas och vid flera tillfällen har polisen fått tillkallats till biblioteket, och även vaktbolag. Sedan fritidsgården i Vårgårda dragit ner på sina öppettider så har många ungdomar valt att gå till biblioteket istället, som är öppet till klockan 19.

– De har hittat ett ställe att vara på när det är dåligt väder, det har blivit deras samlingsplats. Ibland är de ett tiotal och ibland färre, säger Lena Engberg. De är ofta högljudda och det händer att de kastar böcker.

Att det är så många ungdomar som hänger på biblioteket är kanske inte så konstigt då både högstadiet och gymnasieskolan ligger alldeles i närheten.

Arbetssituationen för personalen har blivit så pass jobbig att en person har blivit sjukskriven. Ungdomarna har vid flera tillfällen uppträtt hotfullt och uttryckt sig oförskämt. Personalen får många gånger tjata på ungdomarna och be dem att lämna biblioteket.

Lena Engberg förklarar att flera andra besökare har uttryckt ilska över att ungdomarna stör och att det säkert kan finnas de som väljer att inte gå till biblioteket alls på grund av detta. Men i besöksstatistiken går det inte att se att färre besöker biblioteket, det kan dock visa sig senare.

Polisen kommer att fortsätta besöka biblioteket framöver för att få bukt med problemen.

– Ofta räcker det med att vi bara går in. Det blir ju lugnt så fort polisen visar sig, säger Vårgårdapolisens platschef Ingvar Karelius till Alingsås tidning.

Lena Engberg tycker att det är bra att polisen kommer på besök. Hon hoppas på att fritidsgårdens öppettider, som ska utökas efter påsk, ska bidra till att det blir lugnare på biblioteket.

– Det är ju så tråkigt när så mycket fokus läggs på problem när det finns annat man vill göra, säger hon.