Vem får ALMA-priset 2015?

25 mar 2015 • 2 min

För 13:e gången ska ALMA-priset delas ut. Förra året gick priset till Barbro Lindgren och vem som får det i år blir snart officiellt.

ALMA

Nu är det bara knappt en vecka kvar tills litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne utses. Den 31 mars på Kungliga biblioteket i Stockholm kommer juryns ordförande Boel Westin att tillkännage årets pristagare klockan 13. Vill du följa presskonferensen live kan du göra det här.

Listan över de nominerade är lång, närmare bestämt 197 namn på personer och organisationer som tillsammans representerar 61 olika länder. Prissumman är 5 miljoner kronor.

ALMA_Boel-Westin_2014-09-30_003– Nomineringslistan är en fantastisk förteckning över dagens verksamma författare, berättare illustratörer och läsfrämjare av olika slag. Det är min förhoppning att nomineringslistan blir spridd i alla tänkbara sammanhang som har att göra med läsning och berättande för barn och ungdomar, säger Boel Westin i ett pressmeddelande från ALMA.

Bland de nominerade kandidaterna från Sverige finns bland annat illustratören Eva Eriksson, som bland annat illustrerat ”Max”-böckerna, och författaren Ulf Stark som exempelvis skrivit boken ”Kan du vissla Johanna?”

2014 gick priset till Barbro Lindgren med motiveringen: Barbro Lindgren är en litterär nydanare. Hon har med språklig djärvhet och psykologisk nyansrikedom förnyat inte bara bilderboken för de allra minsta utan också den absurda prosaberättelsen, den existentiella barndikten och den realistiska ungdomsskildringen. Med absolut gehör gestaltar hon såväl ljusa lyckoögonblick och lekfulla upptåg som livets gåtfullhet och dödens närhet.

Hela listan över kandidater hittar du här.

Vem tror du vinner Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne 2015? Twittra med oss @biblioteksblad1 med #almapriset15

Bild på juryns ordförande Boel Westin. Foto Stefan Tell.