Cyklande bibliotekarier hojar i Norden

10 apr 2015 • 2 min

Att tänka på och prata om bibliotek – och samtidigt vara ute och cykla. Det är en fungerande och uppskattad...

FotografStine Grabas kopiaAtt tänka på och prata om bibliotek – och samtidigt vara ute och cykla. Det är en fungerande och uppskattad kombination. I september kommer den internationella, rullande bibliotekskonferensen, Cycling for libraries, till Sverige. Turen går från Oslo till Århus, via Göteborg.

– Cykling ett fantastiskt sätt att nätverka och det här är en helt annan grej än att sitta i ett rum och titta på powerpoints, säger Ann-Christin Karlén, huvudansvarig för konferensens Sverigedel, och som arbetar som bibliotekarie på Advokatfirman Vinges Göteborgskontor.
Konferensen pågår i tio dagar och går ut på att deltagarna cyklar och diskuterar, och stannar för förberedda studiebesök på universitetsbibliotek, folkbibliotek och specialbibliotek.

Inriktningen är biblioteksfrämjande, kompetensutveckling och nätverkande, som enligt Ann-Christin Karlén har en speciell betydelse för specialbibliotekarier – ofta ett ensamarbete.

– Tack vare att alla som är med har olika bakgrunder och kommer från olika länder får man en annan syn på sitt eget arbetsliv. Vi kommer varandra ganska nära under turen.

Cycling for libraries startade 2011. I år slutar den cyklande konferensen i Århus, så att deltagarna kan vara med på ytterligare en konferens, Next Library 2015 och den internationella invigningen av Dokk1, Århus nya huvudbibliotek.cykellogga

Ann-Christin Karlén har varit med och cyklat sedan starten och vet att det egentligen inte är hur sträckornas längd som är ett bekymmer för en cyklist. Utan att behöva sitta timmavis på en sadel, dag efter dag.

– Man behöver inte vara jättevältränad för att vara med, och vi cyklar inte speciellt snabbt. Men man ska gärna vara förberedd genom att ha cyklat minst 120 kilometer på ett par dagar.

De som är intresserade av att vara med på hela Cycling for libraries får anmäla sig till en väntelista. Det finns fortfarande platser kvar för dem som vill cykla en del av turen.

– Deltagarna kommer från hela världen, bland annat har cyklande biblioteksälskare från Australien, Tyskland, Lettland, Rumänien, Ryssland och USA anmält sig, säger Ann-Christin Karlén. Det vore roligt med fler deltagare från Sverige.

Hittills är det bara sex anmälda svenskar.

Mer information: www.cyclingforlibraries.org

Fotograf: Stine Graba