Hur skapar vi framtidens bibliotek?

13 apr 2015 • 2 min

För andra året i rad ska den regionala konferensen Bibliotopia arrangeras. Ett tillfälle för bibliotekarier i Skaraborg att samlas och...

BibliotopiaFör andra året i rad ska den regionala konferensen Bibliotopia arrangeras. Ett tillfälle för bibliotekarier i Skaraborg att samlas och utbyta tankar och erfarenheter samt spana mot framtiden.

Det finns 15 bibliotek i Skaraborg. Samtliga bibliotekarier på bibliotek, forskare och föreläsare är inbjudna till en heldagskonferens den 15 april som går under namnet Bibliotopia. Redan nu har över 200 anmälningar kommit in. Förra året hölls Bibliotopia för första gången i Falköping och nästa år är det Lidköpings tur. Men i år är det Skövde som får äran att vara konferensvärd.

– Det händer mycket i biblioteksvärlden just nu med digitala medier och det gäller att hänga med och spana mot framtiden. Det gäller att personalen är kompetensutvecklad och då gör vi allt vi kan för att satsa på det tillsammans i Skaraborg, berättar bibliotekschef Anna Gullstrand för Skaraborgs läns tidning.

Programmet för dagen handlar om bibliotekens situation, hur utmaningarna ser ut och hur de ska tacklas. Det handlar också om forskning om hur resultatet av det läsfrämjande arbetet ut och hur bibliotekarieutbildningen ser ut och inte minst, hur framtidens bibliotek ska byggas.

– Syftet är att hitta nya vägar för att locka nya målgrupper och se till att vi kan utföra vårt uppdrag, nämligen att jobba med läsfrämjande och nå ut med biblioteken som den demokratiska plats och resurs som det är. Då får man tänka nytt, säger Anna Gullstrand.

Projektet Bibliotopia har tilldelats 100 000 kronor per år under tre års tid från Västra Götalandsregionens kulturnämnd och i år är det alltså Skövde stadsbibliotek som arrangerar dagen tillsammans med Kultur i Väst och Lidköpings kommun. Moderator under dagen är Katti Hoflin, stadsbibliotekarie i Stockholm.