Nu startar bibliotek i Norrtälje ett bokförlag

14 apr 2015 • < 1 min

Det var vid Bokens dag förra året som idén om ett eget bokförlag föddes. Under Bokens dag diskuterades det bland annat om hur lokalhistoria kan tas till vara. För Norrtäljes bibliotekschef Per Ahlin var det självklart att starta ett eget förlag.

– Det är klart att vi ska ha ett förlag, där vi kan möjliggöra lokalhistorisk utgivning, säger han till Norrtelje tidning.

Per Ahlin räknar inte med någon vinst i förlaget, utan snarare plus minus noll. Varje bok som ges ut ska istället finansiera nästa bok och så vidare. Senare i vår ska en samling noveller av högstadieelever från 2014 års skrivartävling ges ut.

Men den första boken som ges ut av det nya förlaget är boken ”Det var då”, av kulturprofilen Lennart Jansson. Den innehåller krönikor varvade med historiska bilder. Lennart Jansson känner sig hedrad att han får vara den första som ges ut av förlaget.

Lennart Jansson har tidigare gett ut boken ”Norrtäljepromenader” (2007) där han tar med läsaren på flera promenader genom Norrtäljes historia ända tillbaka till medeltiden. För många Norrtäljebor är Lennart Jansson känd för sitt kulturhistoriska engagemang och han har bland annat suttit som ordförande i Roslagens fornminnesförening under en 50 år lång period.

Boken ”Det var då” lanseras under nästa vecka med en releasefest på Norrtälje stadsbibliotek.

1. Hej, håller på och läser Lennart Janssons bok, Promenader i Norrtäljes historia.
    Om den finns bara en sak att säga: SUVERÄN!!!!!
    Jag tar mig friheten att skriva till er, då jag saknar Lennarts E-mail adress.
    Ber om överseende, och hoppas att ni kan vidarebefordra denna mail till Lennart.
    Mvh Peter Gamba

1. Hej Peter, jag tittade på eniro.se och där hittade jag en Lennart Jansson, som kan vara rätt person. Ring direkt och hylla, alla blir glada över lite beröm.
      //Vänligen, Maja Aase, redaktör, Biblioteksbladet