I vilken stad finns Årets bibliotek 2015?

29 maj 2015 • 2 min

På biblioteket i Rosengård är personalen lite extra glada, och inte bara för att sommaren närmar sig. De har nämligen...

Storstader-arets-bibliotekPå biblioteket i Rosengård är personalen lite extra glada, och inte bara för att sommaren närmar sig. De har nämligen blivit nominerade till Årets bibliotek 2015. ”Det är som att få nobelpriset,” säger bibliotekschefen Maria Roijer till Sydsvenskan. Så nu står det mellan Malmö, Göteborg och Stockholm.

I början av maj presenterades vilka tre bibliotek som är nominerade till Årets bibliotek 2015, en utmärkelse som delats ut sedan 1986. Det är DIK, akademikerfacket för kultur och kommunikation som står bakom priset. Vinnaren utses i Göteborg på Bok- och biblioteksmässan den 24 september.

I år är det, förutom Rosengårds bibliotek, även Chalmers Tekniska Högskolas bibliotek och Kista bibliotek som har chans att kamma hem den ärofyllda titeln.

Rosengårds bibliotek har ”lyckats skapa en naturlig mötesplats för de som bor i Rosengård”, och här samlas människor från hela världen. Kanske bland annat för att biblioteket har ett språkcafé, en uppfinning som de var först med, där svenskar lär invandrare att samtala på svenska. I DIK:s nominering står det: ”Biblioteket skapar ytor där människor med olika språk och kulturer kommunicerar och interagerar med varandra.”

Maria Roijer är bibliotekschef på Rosengårds bibliotek och hon är riktigt spänd inför hösten när vinnaren ska utses.

– Att bli nominerad är som att få Nobelpriset, säger hon till Sydsvenskan.

Också på Kista bibliotek finns ett språkcafé. Det är öppet en och en halv timme varje dag för de som vill lära sig prata svenska. I och med att biblioteket flyttade in i Kista Galleria får de bland annat nomineringen för att de är ett bibliotek ”mitt i lokalsamhället, öppet för alla invånare med olika och skiftande behov och önskemål.”

Chalmers Tekniska Högskolas bibliotek har förtjänat sin nominering, bland annat genom att alltid möta studenters och forskares behov med hjälp av ett arbetssätt där användaren står i centrum. DIK trycker även på Chalmers egenutvecklade hemsida som är byggd med ett responsivt och lätthanterligt gränssnitt.

Priset består, förutom själva utmärkelsen, också av ett stipendium på 25 000 kronor. Förra året var det biblioteket i Växjö som vann. Hela listan över vilka som fått utmärkelsen hittar du här.