Förslag till ny plan: ”Endast lagen sätter gränserna”

30 sep 2015 • 2 min

Vem som får föreläsa på folkbiblioteken och vilka besökare biblioteken prioriterar är frågor som väcker debatt. Biblioteksbladet har fått ta...

Katti-Hoflin-2Vem som får föreläsa på folkbiblioteken och vilka besökare biblioteken prioriterar är frågor som väcker debatt. Biblioteksbladet har fått ta del av ett utkast till Stockholms nya biblioteksplan. I det framgår att ”endast lagen sätter gränserna” för verksamheten.

Den nuvarande biblioteksplanen i Stockholm gäller fram till och med 2015 och är ”ett viktigt instrument för strategisk styrning”. Arbetet med att utforma en ny biblioteksplan pågår just nu och Biblioteksbladet har läst ett utkast.

I utkastet till ”Biblioteksplan för Stockholms bibliotek 2016-2020” står det att ”biblioteket dömer inte” och ”biblioteket tar inte ställning”.

– Jag har ingen kommentar till utkastet och kan inte säga om någon av meningarna kvarstår när biblioteksplanen är färdig, säger Katti Hoflin, stadsbibliotekarie i Stockholm, och fortsätter:

– Biblioteksplanen är under arbete och vi är inte alls klara. Det är bättre att det blir bra än att det går fort. Alla ska få vara med och grotta och processa.

Under rubriken ”Stockholms bibliotek: Inriktning och kärna” står det i utkastet att det i Stockholms bibliotek finns ”… det udda, det populära, det olämpliga och det tillrättalagda”. Det förklaras också att ”demokrati är krävande” och att det i samtal om ”samhällets utveckling” ska rymmas ”även det obekväma och kontroversiella”.

Dessutom framhålls att ”… det öppna samtalet stängs aldrig för någon”, tillsammans med förklaringen att biblioteket inte ska döma eller ta ställning. Vad gäller inriktningen gäller ”endast lagen sätter gränserna. Bibliotekets medarbetare är bärare av uppgiften.”

I år har frågan vem som får hyra lokaler eller anlitas som föreläsare inom folkbibliotekens ramar väckt diskussion vid flera tillfällen. Exempelvis har en föreläsning med Jan Sjunnesson, skribent på sajten Avpixlat, stoppats av Stadsbiblioteket i Göteborg, med hänvisning till risken för ”ordningsstörning”.

I Uppsala driver Upsala Nya Tidning just nu frågan att en planerad föreläsning med samme Sjunnesson ska ställas in: ”Ingen ifrågasätter Sjunnessons yttrandefrihet. Men Stadsbiblioteket kan inte ha någon skyldighet att hyra ut lokaler för ett islamofobiskt möte”.

Jan Sjunnesson har refererat till gällande bibliotekslag och fått stöd av artistprofilen Alexander Bard, som i twitterinlägg hänvisar till ”freedom of speech”.

I utkastet finns även en formulering om nya målgrupper för biblioteken då det ska läggas stor vikt ”vid stockholmare som inte redan älskar bibliotek. Det innebär att stockholmare som redan älskar bibliotek inte alltid finns i fokus för bibliotekets särskilda uppmärksamhet”.