Olika syn på upphovsrätten i årets kulturuppsats

15 jan 2016 • 2 min

CopyCamp 4 11 2015 Warszawa Foto Rafał Nowak na licencji CC BY-SA 3.0 PL
Foto: Rafał Nowak

Fackförbundet DIK delar varje år ut ett stipendium på 5 000 kronor för bästa kulturuppsats på kandidat, magister- eller masternivå. I år heter vinnaren Karolina Andersdotter, och uppsatsen ”Cross-border Copyfight: European libraries re-thinking the InfoSoc Directive” var hennes examensarbete på masterprogrammet ABM med biblioteks- och informationsvetenskaplig inriktning i Uppsala.

Vad handlar din uppsats om?

– Den handlar om hur europeiska bibliotek förhåller sig till dagens upphovsrätt och hur de skulle vilja se den förändrad. Jag har utgått från europeiska nationalbiblioteks svar på EU-kommissionens samråd om InfoSoc-direktivet, som reglerar upphovsrätt på EU-nivå. Samrådet genomfördes inför en reform av direktivet, så resultatet av min analys är att biblioteken generellt sett stöttar en reform medan en del av dem förespråkar kollektivavtalslicenslösningar i stället för en upphovsrättsreform, eller menar att medlemsländernas suveränitet är viktigare än en sameuropeisk lagstiftning. Skandinaviska länder argumenterade ofta för licenslösningar, medan östeuropeiska länder i större utsträckning var för en harmoniserad lagstiftning.

Varför skrev du om det här?

– Ämnet är både aktuellt och intressant – det är en viktig aspekt av det digitaliserade biblioteket och tyvärr tycker jag att frågan berördes alldeles för lite under utbildningen. E-boksdebatten hänger ju till exempel ihop med detta, men jag har läst mer om hur Zlatan urholkar biblioteksbudgetarna än hur upphovsrätten är skev.

Hur ser du på bibliotekarierollen?

– Jag hade en kollega i Uppsala som hade satt upp skylten ”Librarians are generals in the war on ignorance” på sitt kontor. Det tycker jag är en träffande beskrivning av bibliotekarierollen. Samtidigt som kulturministern hyllar de fysiska biblioteken och pratar om fina

bokbussminnen så tycks regeringen föra ett krig mot internet, som är ett fantastiskt medel för att sprida kultur och bildning till alla. I den här debatten har bibliotekarien en roll att fylla.

Biblioteksvärlden står inför stora förändringar i och med den digitala utvecklingen. Hur känns det att snart träda in i den?

– Det känns fantastiskt! Jag älskar internet! Kolla bara – vem som helst kan var som helst läsa avhandlingar från både 1600-talet och 2000-talet. Det går att byta idéer med människor på andra sidan jorden på ett ögonblick. Internet är för vår tid vad Gutenberg var för sin, och biblioteken har en viktig roll i att förvalta detta så att det kommer alla till godo.

Vad gör du nu?

– Just nu går jag en ettårig masterutbildning i Digital Asset & Media Management på Institutionen för digital humaniora, King’s College London. Programmet blir som en fördjupning i de digitala momenten från BoI-utbildningen.

Du har inte övervägt en framtid som forskare?

Jo, det har jag funderat på. Om någon vill finansiera detta går det bra att höra av sig. Här är en ungefärlig CV: bra på typ allt, rolig, gör bra kaffe.

Text: Tim Andersson