Sängen som dubblade läsningen

15 mar 2016 • 3 min

Varför ville du ha en säng i skolbiblioteket? Tre frågor till skolbibliotekarien Josefin Andersson i Ystad som dubblat läsningen bland eleverna. ...

Bild: Josefin Andersson

– När jag började som skolbibliotekarie på Änga/Västervångskolan i Ystad för två år sen fick jag fria händer att utforma miljön. Då var skolbiblioteket väldigt klassiskt inrett med hyllor av gammal litteratur, en enorm utlåningsdisk och flera studieplatser med bord och stolar. Inte särskilt inbjudande – och biblioteket användes inte i någon vidare utsträckning.

– Jag ville att biblioteket skulle kännas som ett mysigt och tryggt ställe att dra sig tillbaka till under skoldagen, själv eller ihop med kompisarna. Givetvis för att hitta bra litteratur och sköna ställen att sitta och läsa, men också för att spela spel, sitta och snacka eller bara ta en paus från den ganska hektiska tillvaron som skolan kan vara. Bibblan skulle vara som en oas av lugn och ro med litteraturen i fokus. Därför gjorde vi oss av med den stora disken och flera av borden och köpte istället in fåtöljer, soffor, en stor mysgrop full med kuddar och dessutom en loftsäng.

– Att det blev just en säng finns det flera skäl till. Det fanns inte mer golvutrymme så då tänkte jag att det kanske skulle gå att ordna sittplatser uppe på någon hylla istället. Dessutom var det viktigt med lösningar som passade bra för de yngre eleverna eftersom biblioteket som är placerat i högstadiets lokaler, nu även skulle börja användas av åk F-6. Jag kom ihåg att jag i den åldern älskade att klättra upp på saker så jag kunde få en bättre överblick. Därför la jag fram förslaget om att förankra en loftsäng i en av hyllorna för min rektor som nappade direkt. Från början var väl egentligen tanken att sängen skulle vara mest för de yngre eleverna för jag trodde att de skulle behöva något slags ”fristad” bland de äldre men det insåg jag ganska snart inte behövdes. Nu kan alla åldrar samsas om sittplatserna som finns och de äldre är väldigt omhändertagande om de yngre.

Vad hände när ni gjorde det?

– Så fort sängen (och givetvis de andra möblerna!) kom på plats började eleverna vistas betydligt mer i bibliotekets lokaler. Jag gjorde också en rejäl utgallring av beståndet och fick möjlighet att köpa in massor av ny litteratur. Förändringarna i lokalen samt beståndet gjorde att eleverna upplevde skolbiblioteket som mycket mysigare och roligare att vara i. Och det – i kombination med att jag, en utbildad skolbibliotekarie, nu fanns på plats som kunde hjälpa till att tipsa om böcker anpassade till elevernas olika intressen och läsförmåga, gjorde att utlåningsstatistiken mer än fördubblades från ett år till ett annat.

Rekommenderar ni andra bibliotek att utöka med säng?

– Haha! Det är en jätterolig fråga. Det får det lite att låta som att man kan sätta in en säng i biblioteket och sedan bara invänta stigande utlåningssiffror. I vårt fall är det ju ett jättearbete som ligger bakom, där sängen bara är en liten del av ett förändrat synsätt på hela skolan och att man valt att göra en satsning på biblioteket och elevernas läsning. Visst är sängen en del i detta men jag skulle hellre rekommendera skolor, som vill få elever att läsa mer, att anställa en skolbibliotekarie för det är det som gör den verkliga skillnaden! Men när man väl har gjort det och sedan funderar på hur man ska inreda lokalen- då kan en säng fungera jättebra! Jag rekommenderar verkligen andra bibliotek att vara nytänkande och anpassa inredningen efter den tänkta målgruppen, särskilt när det gäller barn och ungdomar är det jätteviktigt att få bort stämpeln om att biblioteket är ett tråkigt rum med massa dammiga böcker. Visst var det flera vuxna som tyckte att det var konstigt att jag satte in en säng i bibblan, men eleverna älskar den, och i mitt fall är det vad som räknas. Nu hör jag aldrig att bibblan skulle vara en tråkig plats att hänga på och under det senaste året har flera tidigare läsovilliga elever läst ut sitt livs första bok. Det är stort. Då vet jag att vi är på rätt väg.

Text: Annika Persson