Vad ska forskarna göra på Wikipedia?

18 mar 2016 • 2 min

Fyra frågor till Wikipediamissionären Olle Terenius Wikipedia förknippas sällan med forskning. Det har Olle Terenius försökt ändra på. Till vardags...

Bild: Annika Persson

Fyra frågor till Wikipediamissionären Olle Terenius

Wikipedia förknippas sällan med forskning. Det har Olle Terenius försökt ändra på. Till vardags forskar han om malariamyggor på Sveriges Lantbruksuniversitet. Men han har också satt igång ett systematiskt arbete med encyklopedisajten, där forskarnas tredje uppgift, att sprida sina kunskaper, tas på allvar.

Varför?

– Människor söker information på Wikipedia, men forskarna är inte där. Det betyder att vi kan göra stor skillnad med rätt liten insats. Om alla forskare ägnade två timmar om året åt Wikipedia skulle det innebära en ordentlig kvalitetsförbättring.

Så vad är det forskarna ska göra?

– För det första: rätta saker som är fel. För det andra: lägga till referenser. För det tredje: sprida kunskaper på ett begripligt sätt. För det fjärde: bidra med bilder. Allt från sällsynta blommor i Amazonas till något han eller hon sett i ett kraftigt mikroskop.

På SLU arbetar man nu metodiskt med webbplatsen. Och allt fler svenska universitet intresserar sig för den användargenererade encyklopedin. Vad betyder det att få direktresponsen som internetpubliceringar ger?

– Det är ju roligt. Säg att du ägnat fyra år på kammaren åt en avhandling om den röda tallstekeln. Avhandlingen kanske läses av ett tiotal personer. En artikel på Wikipedia har en helt annan spridning. Och tar du en paus medan du skriver på Wikipedia så kan din artikel vara klar när du kommer tillbaks från lunchen. Andra fyller på. Eller bygger ut din artikel med referenser.

Om de skriver in saker som inte stämmer då?

– Då rättar man det.

Text: Annika Persson