Regeringen hoppas att stödet ska hjälpa

29 apr 2016 • 2 min

Helene Öberg, statssekreterare på Utbildningsdepartementet. Foto: Mikael Lundgren

Regeringen öppnar plånboken för att få fler skolbibliotekarier. Men några krav på bemanning kommer den inte att ställa. Det säger statssekreteraren på utbildningsdepartementet Helene Öberg.

För regeringen är den allra viktigaste utbildningsfrågan att se till att färre går ut grundskolan utan behörighet till gymnasiet. De senaste siffrorna visar att så många som 13-14 procent inte får ett fullständigt betyg i nian.

Helene Öberg, statssekreterare åt utbildningsminister Gustav Fridolin (mp), säger att skolbiblioteken är viktiga eftersom många elever har brister i sin läsförståelse. Och att skolbiblioteken också har en viktig roll i kunskapsutvecklingen.

– Vi ser nu över alla åtgärder och där finns skolbiblioteken med. Det är väldigt viktigt att skolorna tar lagen på allvar.

När folkbiblioteken läggs ner försvinner ofta skolbiblioteken samtidigt. Helene Öberg har inget förslag på hur detta problem ska lösas utan menar att det helt enkelt måste skötas korrekt. Alla elever har rätt till ett bibliotek.

– Det är svårt att säga hur man ska lösa det men skolbiblioteken är jätteviktiga för barnens utveckling.

– Det är krav som åligger kommunerna i enlighet med skollagen. Frågan kommer säkert att aktualiseras i den biblioteksstrategi som Kungliga biblioteket arbetar med.

Såväl statsminister Stefan Löfven som utbildningsminister Gustaf Fridolin har uttalat sig tydligt om alla elevers rätt till skolbibliotek. Skolbiblioteken fick till och med vara med i regeringsförklaringen i september 2015.

Regeringen uttalade då att bemannade skolbibliotek, enligt såväl internationell som svensk forskning, har positiva effekter på ungas läsvanor och läsfärdighet. Man uppmärksammade även Kungliga bibliotekets statistik från 2014 om att bara runt hälften av eleverna i landets skolor har tillgång till bibliotek med 20 timmars bemanning i veckan och att det i 90 kommuner helt saknas enskilda skolbibliotek.

Regeringen anser därför att man måste stärka skolbibliotekens roll för elevernas läslust och läsförmåga. Pengarna som satsas – 15 miljoner kronor 2016 och 30 miljoner årligen från 2017 – beräknas räcka till 300 deltidstjänster.

Men några krav på bemanning kan regeringen inte ställa.

– Vi hoppas istället att stimulansen med det statsbidrag som införts ska bidra till att öka bemanningen, särskilt i de skolbibliotek som saknar bemanning idag, säger Helene Öberg.

– Skolbibliotek är så mycket mer än bara ett rum. Det behövs en bibliotekarie som vägleder eleverna till både läslust och källkritik. Därför har vårt nya statsbidrag för skolbiblioteken fokus på personalförsörjning och vi hoppas det bidrar till att fler skolbibliotek bemannas.

Helene Öberg tycker också det är centralt att eleverna får hjälp av bredda sitt nyhetsintag i en värld där många får ett väldigt smalt urval av nyheter via sin mobiltelefon. Biblioteken har en särskild roll att spela då källkritiken blir allt viktigare.

Ytterligare en angelägen roll för biblioteken är att ge nyanlända möjlighet att upprätthålla sina kunskaper på modersmålet.

– Det är en viktig uppgift att de nyanlända inte ska halka efter under den tid de lär sig svenska. I det har skolbiblioteken en avgörande roll, säger Helene Öberg.

Text: Annika Hamrud

LÄS HELA TEMAT: SPARA PÅ BARNEN