"Vem vill bli ett Google-får?"

3 maj 2016 • 2 min

”Vill vi bli Google-får, vallade till en enstaka kunskapstuva om varje grej, eller till det mest sedda klippet där en människa blir uppäten av en haj eller en katt åker dammsugare?”

Det frågar sig den brittiska författaren Caitlin Moran i ett vlogginlägg på sin Youtube-kanalen. Och svarar nej med motiveringen att vi annars förmodligen går mot kreativitetens, smarthetens och originalitetens död.

För henne står det utom tvivel att biblioteken har en central roll i att motverka det förskräckande scenariot.

Morans oneliners klingar av en annan brittisk medietänkare, vars ord jag burit med mig sen Marskonferensen i Umeå, tidskriften Index on censorships redaktör Rachael Jolley.

Jolley oroas av informationslatheten. Av studenter som inte utnyttjar den mångfald av källor de ges tillgång till utan nöjer sig med det första svar de hittar. Trots att den avgörande källan kan vara den som är svårast att hitta, kanske den som någon avsiktligt försökt att gömma undan. Hon oroas av den växande bekvämligheten i att sitta instängd åsiktsbubblor på internet eller på universitet där ropen på ”säkra rum” får gehör. Där studenter vill ha triggervarningar innan någon möter dem med en provocerande uppfattning utifrån ett annat synsätt.

I det här numret av Biblioteksbladet berättar Jutta Haider, docent i biblioteks- och informationsvetenskap vid Lunds universitet, om hur mycket algoritmerna i sökmotorerna och i sociala medier styr vår världsbild. Nationella biblioteksplanens Karin Linder varnar för informationsdjungeln som ett reellt hot mot demokratin, där vi som konsumenter riskerar att gå vilse i allt större mängder desinformation.

Ibland kan jag också tycka att det där är en världslig sak och ägna mig åt mer akuta problem som budgeten eller trasslet i kopiatorn. Men när jag skriver det här har DN just avslöjat att Sverige ska gå med i NATO:s center mot propaganda, Stratcom i Riga, som svar på Rysslands allt aktivare desinformationskrig.

Säpo konstaterar att vårt östra grannland har för avsikt att påverka den allmänna opinionen och oron för det späs på av att förvrängda, felaktiga och förvanskade budskap får snabb spridning i de digitala informationskanalerna. ”Samma effekt kan även nås genom att nyhetsarenan överflödas av nonsens”, skriver Säpo.

Det är bara en dryg vecka till Biblioteksdagarna nu. På temasidorna tipsar vi bland annat om vilka seminarier som handlar om hoten mot det fria ordet och demokratin. Rachael Jolleys kollega Jodie Ginsburg kommer. IFLA:s ordförande Donna Scheeder kommer. Nationella biblioteksstrategins Karin Linder kommer. Kommer du?