25 miljoner till digitalt kompetenslyft

13 sep 2017 • 2 min

Kungliga Biblioteket får uppdraget att stötta stärkandet av digital kompetens. Det avslöjade kulturminister Alice Bah Kuhnke på onsdagen. Hon antydde samtidigt att mer pengar till biblioteken kommer att föreslås i budgetpropositionen nästa vecka.

Kulturminister Alice Bah Kuhnke tog emot omvärldsanalysen i dag. Foto: Stina Loman

I budgeten för 2018 som läggs fram nästa vecka föreslås Kungliga biblioteket få uppdraget att stötta spridandet av digital kompetens.

Beskedet gavs i samband med att Erik Fichtelius, den nationella samordnaren för en nationell biblioteksstrategi, på onsdagen överlämnade en delrapport till kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP).

Om propositionen passerar riksdagen kommer KB att få 25 miljoner kronor årligen i tre år för ett digitalt kompetenslyft för hela Sverige.

– Satsningen innebär att KB under perioden ska kunna stödja de regionala biblioteksverksamheterna med att öka användningen av digitala möjligheter, sa Alice Bah Kuhnke i samband med att delrapporten presenterades vid ett seminarium på Stockholms universitet.

Hon fortsatte:

– Att digitaliseringens förtjänster kommer alla till del är en avgörande demokratisk fråga. Med den här satsningen kan vi öka människors förmåga till källkritik.

Satsningen bygger på ett förslag formulerat av Erik Fichtelius för ett år sedan, där Regionbibliotek Östergötlands projekt för digital kompetensutveckling framhålls som modell.

I förslaget beräknas kostnaden för en nationell satsning landa på 25 miljoner kronor i tre år, alltså det belopp som regeringen föreslår.

– Regional biblioteksverksamhet ska utbildas och sedan utbilda, så att alla kommunala bibliotek får kompetens i hur man skapar digital delaktighet, säger Christina Jönsson Adrial, avdelningschef för publik verksamhet på KB.

Hur det eventuella anslaget ska fördelas av KB från och med 2018 är ännu inte beslutat. Klart är dock att pengarna inte kommer att spridas jämnt över landet till de olika regionbiblioteken enligt en fördelningsnyckel. KB kommer istället att styra medlen till enskilda verksamheter.

– Vi vet ännu inte riktigt hur det ska gå till konkret. Men det löser vi, säger Christina Jönsson Adrial.

Maria Jacobsson, kulturexpert på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, hade gärna sett en ännu större satsning från regeringen.

– Det är jättebra att man visar att det här är viktigt, men i relation till vad kommunerna redan satsar på sina folkbibliotek, 4,2 miljarder kronor per år, så är 25 miljoner ganska lite, säger hon.

Kulturminister Alice Bah Kuhnke antyder för Biblioteksbladet att budgetpropositionen, som läggs fram för riksdagen den 20 september, kommer att innehålla fler satsningar på folkbibliotek.

– De utgör en unik arena som vi kommer att investera i och är viktiga för regeringen i den politik vi bedriver. Det kommer att visa sig, säger hon.

Folkbiblioteken är ett kommunalt ansvar och Alice Bah Kuhnke konstaterar att ”det är anmärkningsvärt” att tillgången till biblioteksverksamhet varierar stort mellan landets kommuner.

Samma mönster återfinns inom andra kommunala verksamheter. Den sittande regeringen har skjutit till extra medel för att till exempel höja kvaliteten inom äldreomsorgen, trots att också detta är ett kommunalt ansvar.

Går det att tänka sig motsvarande kvalitetspengar på biblioteksområdet?

– Vilken klok tanke! säger Alice Bah Kuhnke.

Är det något sådant som kommer den 20 september?

– Det får vi se. Det finns många kloka tankar som vi förstås har diskuterat och prioriterat i regeringen.

Det finns obekräftade uppgifter om en satsning i storleksordningen 250 miljoner kronor. Kommentar?

– Det är mycket pengar. Och det är som sagt bara en vecka kvar tills budgeten släpps.