Ändrade utlåningsregler till följd av coronaviruset

16 mar 2020 • 2 min

Vissa kommuner stänger biblioteken helt för att begränsa spridningen av coronaviruset. Andra ändrar utlåningsreglerna tillfälligt, och ytterligare andra fortsätter som vanligt.

Kulturhuset i Rättvik. Foto: Lennart Edvardsson / Rättviks bildarkiv

Strömsund, Rättvik och Staffanstorp är några kommuner som har fattat beslut att stänga biblioteken för att hindra smittspridningen. I Rättvik stängde bibliotek och idrottshallar också för att frigöra städresurser till skolor och äldreboenden.

I Strömsund är såväl bibliotek och bokbuss stängda för externa besökare, till att börja med till den 13 april. Kommunen har beslutat att även ställa in alla arrangemang där kommunen är medarrangör samt simhallar och idrottshallar, förutom för skolornas idrottslektioner, för att förhindra eventuell smittspridning.

I Stockholm håller stadsbiblioteket öppet som vanligt, men uppmanar alla som känner sig sjuka att inte vistas i lokalerna. Under mars månad förlängs lånetiden från fyra till sex veckor. Dessutom ska det gå att låna hem böcker som normalt finns att läsa på biblioteket en kortare tid.

Kulturhuset med bibliotek i Rättvik är stängt tillsvidare. Foto: Lennart Edvardsson / Rättviks bildarkiv

Biblioteken i Malmö har stärkt städ- och hygienrutinerna för att begränsa eventuell smittspridning. Vissa datorer stängs också av för att det ska bli lättare för besökare att hålla avstånd till varandra. Samtidigt stoppas förseningsavgifterna för dem som inte kan lämna tillbaka böcker och andra medier för tillfället.

Många bibliotek håller dock öppet som vanligt, men uppmanar besökare att hålla sig hemma om de är sjuka. I exempelvis Jönköping uppmanar biblioteket också friska besökare att kolla med grannar som är fast hemma om de behöver böcker.