Anna Troberg blir DIK:s nya ordförande

23 mar 2017 • 2 min

I dag blev det klart att Anna Troberg blir fackförbundet DIK:s nya förbundsordförande. Hon kommer närmast från Wikimedia och har en bakgrund inom Piratpariet. Nu vill hon att DIK ska börja fokusera mer på skolbiblioteken.

Foto: Stina Loman

Efter en digital extrakongress kom i dag beskedet att Anna Troberg tar över ordförandeposten.

– Det är jätteroligt, ohyggligt spännande och lite läskigt eftersom det läggs stor tyngd på uppdraget. Men jag har bra stöd med mig och kommer inte att axla det här ansvaret ensam, säger Anna Troberg.

Hon menar att vi lever i en tid där kompetensen hos DIK:s medlemmar verkligen behövs, och det är en av anledningarna till att hon ställde upp som ordförandekandidat.

– Det finns krafter som vill förvanska historien och förändra fakta. I den offentliga debatten handlar det mycket om att den som pratar högst får mest uppmärksamhet. Det är farligt. DIK:s medlemmar är en motkraft till det här.

En hjärtefråga är skolbibliotekarien och deras roll när det kommer till källkritik.

– De har en fantastisk viktig funktion här. Ju större våra informationsflöden är desto större är behovet att ha en guide, speciellt för barn och ungdomar, säger Troberg som vill se ordentliga skolbibliotek på alla skolor i landet.

Dessutom vill hon lyfta frågan kring stök på bibliotek.

– Det är en stor diskussion vi behöver ta. Det är inte bibliotekens fel att det är stökigt på bibliotek, utan det är bara ett symtom på något annat som behöver hanteras i samhället, det måste vi ta ett större grepp om och titta på.

Anna Troberg jobbar i dag som verksamhetschef på Wikimedia Sverige och har tidigare varit partiledare för Piratpartiet och även bokförlagschef.

– Inom politiken har jag jobbat mycket med e-böcker och bibliotek eftersom det är ett problem att e-böckerna är så pass dyra. Jag vill här försöka hitta en lösning så att biblioteken kan utföra sitt uppdrag bättre.

Fackförbundet DIK har 20 000 medlemmar som jobbar på bland annat bibliotek, arkiv, museum och kommunikationsavdelningar.