Är det rätt att besöka bokmässan?

27 sep 2017 • 3 min

Stödjer den som besöker ­bokmässan rasism och förtryck? Eller åsiktsfrihet och demokrati? Biblioteksbladet har lyssnat på ­argumenten från en som åker dit och en som låter bli.

pressbild-katti-hoflin-03_16705899626_o

JA!

Katti Hoflin, chef för Stockholms stadsbibliotek

– bibliotekens uppdrag handlar inte om att hålla tillbaka åsikter utan om att tillhandahålla ett brett utbud för en fri åsiktsbildning. Det är jobbigt och svårt och ständigt en tolkningsfråga, men det är vårt uppdrag. Därför måste vi stå ut med åsikter som är på ytterkanterna så länge personerna håller sig inom lagen.

Jag tycker också det är intressant att prata om att en del tror att man legitimerar andras åsikter bara för att man är på samma plats. Men i sådana fall legitimerar jag ju alla möjliga åsikter som finns på mässan, för det finns flera utställare med åsikter som står i stark kontrast mot varandra, och det är själva mässans idé. Det är en plats där alla samtal ska få pågå och det är viktigt, särskilt i den här tiden där det är svårt att ta sig ur algoritmer och filterbubblor. Det finns så mycket i den digitala sfären som boxar in oss på en plats där alla tycker likadant. Det är viktigare än någonsin att ta reda på vad som är fakta och förstå hur andra argumenterar, vad de egentligen har för budskap. För att kunna bemöta någon i en debatt så måste man försöka förstå ”hur tänker du?”. Jag tror på samtal och att bemöta argument.

Det är också viktigt att komma ihåg att det inte finns ett vi och dom, utan endast ett vi. Krafter som har som livsluft att skapa ett vi och ett dom måste vi bekämpa och med logik, fakta och argumentation visa att det bara finns ett vi. Därför är det oerhört viktigt att mötas över åsiktsgränser, och det är svårt att göra det om vi aldrig möts.

MalinRydell

NEJ!

Malin Rydell, bibliotekarie på Kortedala bibliotek och skyddsombud Vision

– jag kommer inte att delta i år. Alla på jobbet har valt hur de vill göra, och alla har valt olika. För min del handlar det om att jag tycker en normaliserar rasism och nazism om en är med på mässan eftersom protesterna mot nazismen inte blir tydliga nog i det här sammanhanget. Det är min personliga ståndpunkt. Det handlar också om att visa solidaritet gentemot dem som är måltavlor för nazisternas hot. Som skyddsombud anser jag också att det är viktigt att visa på arbetsmiljöaspekten för dem som riskerar att utsättas för våld, hot och kränkningar.[fakta id=”16794″]

Den högerextrema utvecklingen i samhället är inget som har skett över en natt, utan positionerna har långsamt flyttats fram och normaliserats. Jag hoppas att diskussionen kommer upp mer nu och att fler bibliotek lyfter frågan om sin roll och ställningstaganden i arbetet för mänskliga rättigheter och i synnerhet för att motverka den strukturella rasismen i bibliotekspraktiken.

För mig var det självklart att inte delta på mässan och jag kommer i mån av schematäckning att vara med på de alternativa mässorna. De har ett bra program som rör yttrandefrihet och skapande i relation till hot och rasism. Det är ett bra tillfälle att utbilda mig mer i frågan och jag tänker att biblioteksnärvaro i detta sammanhang är viktigt. Här finns kunskap för biblioteken att ta del av. Jag hade önskat mer biblioteksfokus på de alternativa arrangemangen, att branschfrågor som rör biblioteken också lyftes.

Tre evenemang i Göteborg:

Bokmässan, 28 sept–1 okt, Svenska mässan
Årets mässa har tema ”bildning”. Vad betyder bildning 2017 och hur kan bildning användas som redskap för att navigera i och förändra världen?
bokmassan.se

Scener & samtal, 29–30 sept, Göteborgs litteraturhus och Världskulturmuseet
Vill vara ett alternativ till Bokmässan med samtal om aktuell litteratur och seminarier om hur vi vill leva tillsammans och bäst värnar det demokratiska samhället.
goteborgslitteraturhus.se/scenerochsamtal

Bokmassan, 29–30 sept, Heden
ETC arrangerar Bokmassan i ett tält med scenprogram och utställare. Rasistiska och främlingsfientliga aktörer är inte välkomna.
etc.se/valkommen-till-bokmassan