Arrangerar fest för att stötta Kortedala bibliotek

1 jun 2018 • 2 min

Reaktionerna har varit starka efter att budgeten för Kortedala bibliotek har stramats åt. Nu vill allmänheten visa sitt stöd för biblioteket och på söndag arrangeras en fest.

Catherine Holt vill att biblioteket ska få behålla sin ursprungliga budget. Foto: Privat och Kortedala bibliotek.

I december öppnar Världslitteraturhuset, ett nytt mångspråksbibliotek i Gamlestaden i Göteborg. Det har lett till att budgeten för tre folkbiblioteken i stadsdelen Östra i Göteborg har blivit 20 procent mindre.

– På grund av omfördelningen har medlen minskat mycket mer för Kortedala bibliotek, tidigare hade vi drygt 5,6 miljoner kronor och nästa år får vi ungefär 3 miljoner, alltså drygt hälften, säger Kerstin Årre, bibliotekschef i Östra Göteborg.

Kerstin Årre. Foto: Privat.

Det har tidigare funnits planer på att flytta biblioteket en billigare lokal, men nu har beslut tagits om att biblioteket ska bli kvar på samma plats. Men den åtstramade budgeten innebär mindre verksamhet.

– Biblioteket kommer inte att flyttas men vi får färre tjänster och det ska flytta in andra verksamheter i lokalerna för att bekosta hyran. Vi kommer inte att få ett bibliotek som motsvarar behovet i Kortedala, och det har lett till starka reaktioner från allmänheten, något vi är glada över eftersom det visar vad biblioteket betyder för de boende i området, säger Kerstin Årre.

Läraren Catherine Holt har varit med och bildat en protestgrupp på Facebook med drygt 1 600 medlemmar. Gruppen har samlat in 4 100 namnunderskrifter för att få politikerna att ändra sitt beslut.

– Jag bor i Bergsjön som ligger nära Kortedala och besöker ofta biblioteket med min dotter. De har en väldigt fin barnavdelning. Jag vikarierar också som lärare och ser i mitt arbete hur biblioteket fungerar som ett bra komplement till skolan, det hjälper barnen att nå målen. Det här är ett område som har mycket problem med trångboddhet och elever har inte alltid möjlighet till studiero hemma, därför är biblioteket viktigt för dem, säger Cathrine Holt.

På söndag arrangerar protestgruppen en fest på Kortedala torg

– Det är ett sätt att göra Kortedalaborna engagerade. Vi ser biblioteket som en demokratisk mötesplats, en plats där vi överbygger skillnader mellan människor och träffas över åldersgränser och etniska- och sociala gränser. Biblioteket är en demokratisk inkluderande mötesplats och det vill vi återskapa på festen, du ska kunna komma dit och vara delaktig oavsett vem du är.

Vad händer på festen?

– Det blir livemusik, en clown, ansiktsmålning och ett bokbord där man kan byta barnböcker med varandra. Det kommer också att finnas speakers corner dit besökare kan komma och säga sin mening om kommunens beslut eller prata om vad biblioteket betyder. Vi har även bjudit in politikerna som får komma och säga sin mening, säger Catrine Holt.