Bibliotek i Fittja stänger efter hot

5 maj 2017 • 2 min

Biblioteket i Fittja i Stockholm håller stängt i minst två veckor efter att både personal och besökare utsatts för hot. ”Vi behöver ta en paus och samla oss”, säger Anja Dahlstedt, verksamhetschef.

Bibliotekets ordinarie verksamhet ligger nere i drygt två veckor. Personerna på bilden har inget med händelserna att göra. Foto: Björn Callius

Biblioteket i Fittja har länge haft problem med hot och våld mellan besökare och hotfulla situationer gentemot personal från besökare. Dessutom pågår det narkotikahandel både i bibliotekets lokaler och utanför, berättar Anja Dahlstedt, verksamhetschef för biblioteken i Botkyrka.

Enligt henne har händelserna blivit allt mer intensiva den senaste tiden.

– Det har eskalerat på ett sätt som gör att vi behöver ta en paus och samla oss. Vi behöver göra de insatser som behövs för att öppna ett tryggare bibliotek för alla fittjabor. Det handlar om att vi nu behöver få arbetsro och jobba koncentrerat, säger Anja Dahlstedt.

Biblioteket kommer främst att undersöka om det går att jobba med andra aktörer i området för att se om vuxennärvaron i biblioteket kan öka. Personalen kommer också kompetensutvecklas och bland annat utbildas i hur man hanterar hot och våld. Verksamhetens rutiner ska också gås igenom och biblioteksrummet kommer att möbleras om för att få bort undanskymda platser.

– Det är ett stort steg att stänga, men det var inte ett särskilt svårt beslut utifrån det läget vi var i. Men det är klart det är olyckligt för de fittjabor som behöver och vill ha sitt bibliotek. Men nu samlar vi oss och vidtar åtgärder för att få ett mer tillgängligt och tryggt bibliotek framöver, säger Anja Dahlstedt.

Biblioteket stängde 2 maj och till att börja med är det stängt i två veckor framöver.