Bibliotek och hållbarhet tema för årets forskardag

10 okt 2019 • < 1 min

Övergödningen av Östersjön och utlåning av verktyg på bibliotek är några ämnen som kommer upp när Svensk biblioteksförening bjuder in till forskardag.

Miljöproblemen i Östersjön är ett av ämnena på årets forskardag. Foto: Annika Clemens

Årets forskardag som arrangeras av Svensk biblioteksförening i början av december har tema hållbar utveckling. Inbjudna talare ska berätta om både miljöforskning och vilken plats och roll biblioteken kan ta i ett hållbart samhälle.

Jonas Söderholm, universitetsadjunkt vid högskolan i Borås inleder med att tala om amerikanska verktygsbibliotek. Han kommer också att berätta om ett projekt i Borås, kallat Välfärdsbibblan, där utlåning av välfärdsteknik prövas. Det kan handla om tekniska prylar som finns för att underlätta livet för äldre och personer med funktionsvariation.

För var går egentligen gränsen för vad som kan lånas ut för att ett bibliotek fortfarande ska kallas bibliotek? Är det böckerna i sig eller formen de tillhandahålls på, själva utlåningen, som mest kännetecknar biblioteket?

Årets tema valdes för att belysa att hållbar utveckling är ett ämne som berör alla delar av samhället. Under dagen ska forskare tala om allt från klimatpolitik och klimatforskning till stadsbyggnation och vilken roll biblioteken har i det hållbara samhället.

Östersjöns dåliga status och dess påverkan av övergödning, överfiske och föroreningar tas upp av Mari Löf, miljövetare och ekotoxikolog vid Stockholms universitets Östersjöcentrum. Hon berättar om hur forskare arbetar med att sprida forskningsresultat till allmänhet och beslutsfattare.