Bibliotekarier röstar till alternativt Nobelpris

8 aug 2018 • 2 min

I höst delar Den Nya Akademien ut ett eget litteraturpris eftersom det inte blir något vanligt Nobelpris i litteratur i år. Drygt 200 bibliotekarier har röstat fram kandidaterna.

Den Nya Akademien består av ett hundratal kulturpersonligheter, initiativtagare är Alexandra Pascalidou. Foto: Den Nya Akademien.

Johannes Anyuru, Kerstin Ekman, Adichie Chimamanda Ngozi och Amos Oz. Det är några av de 47 författare som bibliotekarier runt om i landet röstat fram som tänkbara vinnare till Det Nya Litteraturpriset 2018.

Priset delas ut av föreningen Den Nya Akademien. Föreningen skapades i maj som en reaktion på att Svenska Akademien meddelat att det inte blir något Nobelpris i litteratur i år.

Sara Larsson. Foto: Privat.

– Eftersom det inte delas ut valde vi att fylla den vakansen med ett alternativt pris som utses enligt en öppen och transparent process. Priset i sig är kanske inte det viktigaste, utan att det belyser och sätter fokus på litteraturen som är en viktig del i ett demokratiskt samhälle. Ett sådant fokus blir extra betydande i tider då läsandet stadigt minskar, säger författaren Sara Larsson som är med i priskommittén.

Drygt 200 bibliotekarier har röstat fram kandidaterna som kommer från 15 olika länder, se lista här.

– Vi ville ha en nomineringslista som är skapad av litterärt kunniga personer och en lista som gärna fick innehålla både bästsäljande och mer smala författarnamn, men det var också viktigt att de som nominerade inte skulle förknippas med kommersiella intressen. Det var då vi landade på bibliotekarier, säger Sara Larsson.

Nu är det upp till allmänheten att rösta på sina favoriter, röstningen är öppen fram till 14 augusti och de fyra författare som får flest röster går vidare. En jury på fyra personer kommer sedan att utse vinnaren som presenteras den 12 oktober.

Gunilla Sandin. Foto: Ola Kjelbye.

Gunilla Sandin, bibliotekschef i Strömstads kommun, är en av jurymedlemmarna.

– Jag tycker att priset är en väldigt bra idé och behövs efter den turbulens som varit inom Svenska Akademien. Det är också fantastiskt att nomineringarna vilar på biblioteksanställdas förslag. Det ska bli roligt att utse en vinnare, säger hon.

Hur kommer juryn att utse vinnaren?

– Det kan jag inte avslöja. Men vi kommer att träffas så snart som möjligt efter den 14 augusti.

Den 9:e december delas priset ut under en ceremoni. Dagen efter upplöses föreningen.