Biblioteket vägrade ta in bok – kritiseras nu av JO

29 jun 2017 • 1 min

Falköpings kommun får kritik av Justitieombudsmannen efter att folkbiblioteket vägrat att ta in en bok om invandring. JO tycker att biblioteket bryter mot kravet på objektivitet.

Foto: Falköpings bibliotek

Falköpings bibliotek fick förra året in en förfrågan från en person som ville låna Världsmästarna: när Sverige blev mångkulturellt som givits ut under pseudonymen Julia Caesar. Men biblioteket ville varken köpa in eller fjärrlåna boken eftersom man tyckte att den hade brister i kvalitet, vederhäftighet och värderingar.

I bibliotekets medieplan har man skrivit att värderingar är den viktigaste faktorn att ta hänsyn till när en bok ska kvalitetsbedömas. Anledningen är att man inte vill att de mänskliga rättigheterna ska kränkas.

Men JO kritiserar nu kommunen och menar att man inte varit objektiv när man avslagit lånebegäran. JO skriver att man förstår att det måste göras ett urval på folkbiblioteken, men att biblioteket inte ska ta hänsyn till vilka värderingar och åsikter som lyfts fram i en bok så länge boken inte innehåller något brottsligt. Att göra ett sådant urval ”står i direkt strid med bibliotekslagens krav på allsidighet och fri åsiktsbildning och är inte heller förenlig med objektivitetsprincipen”.

Christina Seveborg är bibliotekschef och var själv med och bestämde att biblioteket inte skulle ta in boken.

– Beslut fattades efter de riktlinjer och beslut som fanns, säger hon och påpekar att det inte var fel att avslå förfrågan om inköpet.

– Jag tycker det var ett intressant och välformulerat JO-beslut som innehåller en lång utläggning om bibliotekets uppdrag och roll. JO kritiserar formuleringen i medieplanen, det måste vi ta åt oss av och se över, säger Christina Seveborg.