Böcker i karantän för att dämpa oron

28 apr 2020 • 2 min

Människor hörde av sig till biblioteket i Hagfors och frågade om låneböcker kunde smitta dem med covid-19. Därför ligger nu återlämnade böcker orörda längre än vanligt.

När oroliga låntagare hörde av sig till Tina Bergenbrink, bibliotekschef i Hagfors, ringde hon till Kungliga biblioteket för att få råd.

Tina Bergenbrink, bibliotekschef i Hagfors. Foto: privat

– De sa att det inte finns någon allmän regel, berättar hon.

Tina Bergenbrink landade till sist i beslutet att dämpa sina låntagares oro genom att helt enkelt låta böcker ligga orörda efter att de återlämnats till biblioteket.

– Vi vill inte använda ordet karantän, vi säger snarare att vi drar ner på takten. Det betyder att våra böcker har varit stilla, att det har tagit minst 36 timmar från att de har varit i sjuksängen hos någon till att de kommer ut till en ny låntagare, säger hon.

Den som själv försöker ta reda på om återlämnade böcker kan föra med sig smitta till bibliotekspersonal och låntagare stöter på motstridig information.

Enligt en nyligen publicerad studie överlever det nya coronaviruset på papper och plast i många timmar.

I Finland fick folkbiblioteken för ett par veckor sedan riktlinjer om att helt avstå från att hantera återlämnade medier, men riktlinjerna drogs tillbaka efter bara ett par dygn i väntan på råd från den centrala hälsomyndigheten Institutet för hälsa och välfärd – läs om detta här.

Institutet har nu har konstaterat att böcker kan smitta via direktkontakt och att det därför är mycket viktigt med handhygien. I ett cirkulär som sprids till biblioteken finns även en länk till en informationsfilm om korrekt sätt att använda skyddshandskar.

I Sverige säger Folkhälsomyndigheten däremot inget om risk för kontaktsmitta via låneböcker. I de allmänna råden på myndighetens webb framhålls att coronaviruset främst sprids genom droppsmitta när en infekterad person hostar eller nyser, medan föremål som mynt, sedlar, brev och paket inte utgör någon fara.

När Biblioteksbladet häromveckan frågade statsepidemiolog Anders Tegnell om risken att smitta sprids via böcker, svarade han:

– Det finns inget som talar för att smittan sprids på det sättet. Den sprids från person till person. Så böcker som du petar in i något inkast någonstans och ligger där en stund kommer definitivt inte att smitta någon.