Dags att söka pengar till läsfrämjande under loven

23 feb 2017 • < 1 min

Nu är det dags att söka det nya bidraget som ska användas till läsfrämjande aktiviteter kopplade till skolloven. "Tanken är att minska läsklyftorna som kan skapas under just loven", säger Nina Frid, handläggare för läsfrämjande på Kulturrådet.

Foto: Fredrik Hjerling

Inför 2017 beslutade regeringen att en del av de pengar som Kulturrådet fördelar till regional kulturverksamhet ska användas till läsfrämjande aktiviteter under loven.

Totalt rör det sig om fem miljoner kronor per år under perioden 2017-2020.

– Skolloven kan skapa läsklyftor mellan barn som läser och de som inte gör det, och det ska motverkas med hjälp av bidraget, säger Nina Frid, handläggare för läsfrämjande på Kulturrådet.

Bidraget kan sökas av aktörer som vill uppmuntra till läsning. Det kan vara skol- och folkbibliotek, fritidshem, idrottsföreningar eller kulturinstitutioner.

Kulturrådet ser gärna att ansökningarna innehåller bland annat läsfrämjande aktiviteter som når nya och läsovana målgrupper.

– Vi uppmuntrar också aktiviteter som involverar hela familjen. Att få föräldrar att börja läsa mer eller skaffa lånekort är något som vi vet gör stor skillnad för barnen. Så familjesatsningar ser vi gärna förslag på, säger Nina Frid.

Hittills är det flera som har hört av sig med frågor kring bidraget, men hur stort söktrycket blir är svårt att säga.

– Vi har ingen aning eftersom allt är nytt. Men vi hoppas på att intresset blir stort.

Bidraget söks under samma period som utvecklingsbidraget till regional kulturverksamhet. I vår är ansökningsperioden 23 februari – 23 mars.