De valde att flytta fram sexhyllan

21 mar 2017 • 3 min

Peter Rydén rodnar inte längre när eleverna frågar vilka erotiska noveller som är bäst. För andra gången har mediateket på Tingsholmsgymnasiet i Ulricehamn hottat upp sexhyllan.

Foto: Peter Rydén.

– Nu svarar jag direkt i stället för att säga ehm, ehm, när en elev frågar vilken bok om erotisk massage som är bäst. Första gången vi köpte in sexhandböcker och ordnade en utställning vågade jag inte säga så mycket utan lät dem mest vara där, säger Peter Rydén, bibliotekarie på Tingsholmsgymnasiet i Ulricehamn.

Det var 2010 som han insåg att biblioteket behövde bättre böcker om sex. De som fanns var mest skräp. Dessutom stod de tillsammans med böcker om bland annat incest.

Peter Rydén. Foto: Mats Bogren

Vad gjorde du då?

– Jag tog kontakt med stadsbiblioteket i Helsingborg som hade känt samma sak och gjort en lista över bra böcker. Vi utgick från den. Vi separerade också titlar som hade med sex att göra från dem som handlade om olagliga saker. I höstas hade böckerna blivit slitna och min kollega Karin tyckte att det var dags att uppdatera samlingen. Jag tog kontakt med Helsingborg igen, vi kallar dem för sexbiblio-tekarierna i Helsingborg, som gjorde en ny lista. Den här gången köpte vi också in erotisk litteratur.

[fakta id=”15783″]

Hur valde ni böcker?

– Vi har två spår, dels guider till olika sexuella situationer och dels noveller och skönlitteratur. Det har varit viktigt att få med böcker med inriktning mot homo, hetero och queer. Listan var omfattande och nu finns en del böcker riktade mot vuxna, men vi har också köpt in titlar som kan tilltala ungdomar. Böcker som har ett tydligt vuxenfokus, som till exempel ”så här utvecklar du ditt sexliv när du har varit gift i 25 år” har vi valt bort. Om Helsingborg har rekommenderat en bok och det finns fler i samma serie har vi ibland tagit in dem också. Vi har märkt att det är viktigt med en inbjudande framsida som ger en sensuell eller erotisk känsla, men om innehållet är skräp funkar det inte heller.

Varför var det här viktigt?

– Vi ville satsa på ett område som var eftersatt och som eleverna behövde veta mer om. Vi ville också avdramatisera ämnet, att eleverna inte skulle behöva skämmas och gå till den ”skumma hyllan”. Nu lyfter vi i stället fram ämnet på en egen hylla i fem plan. Den finns på fackavdelningen under medicin, eftersom det handlar om kroppen. Hyllan står i en ljus avdelning som besökarna ser när de kommer in. Det gör att eleverna förstår att böckerna inte är farliga och att personalen tycker att de är okej att prata om.

Hur har eleverna reagerat?

– Vi ser att de blir glada, bläddrar och pratar. Nyligen var det två elever som pratade så högt att jag nästan fick hyscha dem. Vi ser suget efter böckerna, många av dem vi köpte 2010 har blivit rejält slitna. I slutet av förra året gjorde vi en ny utställning och precis som förra gången blir böckerna mycket lånade, erotisk litteratur och novellsamlingar går bäst.

– Vi ser också hur böckerna flyttar omkring i mediateket, de ligger alltid på fel ställe så vi förstår att de används. Eleverna kommer också fram och frågar mig saker på ett annat sätt än tidigare.

[fakta id=”15782″]

Hur reagerade ni själva?

– Många gånger har vi rodnat ordentligt. Jag försöker undvika vissa ord ibland, för att det känns skämmigt. Men under hösten har det skett en förändring, jag bestämde mig för att jag måste ta det här och stå för de böcker vi har köpt in.

– Nu kan jag prata om sex och erotik utan att det känns jättekonstigt, även om jag nog fortfarande är lite pryd av mig. Jag har läst eller ögnat igenom de flesta av de nya böckerna och vet på ett ungefär vad de handlar om. Vi har också satt lappar på insidan med en sammanfattning från antingen oss eller stadsbiblioteket i Helsingborg.