Debatten om bokmässan fortsätter

20 feb 2017 • 2 min

Att vika från bojkotten hotar Svensk biblioteksförenings trovärdighet. Det menar sexton biblioteksmedarbetare i ett nytt uttalande i mässdebatten. Samtidigt skriver elva regionbibliotekarier och regionbibliotekschefer att de vill att bojkotthotet upphävs.

Bokmässan 2015. Foto: Niklas Maupoix
Bokmässan 2015.
Foto: Niklas Maupoix

Frågan om Svensk biblioteksförenings deltagande i årets bokmässa i Göteborg delar medlemmarna i två läger. I måndags vände sig tretton folkbibliotekschefer emot föreningens bojkotthot mot Bok & bibliotek. I dag får de svar av sexton biblioteksmedarbetare som istället vill att föreningen fortsätter att sätta press på mässan. Men också av elva regionbibliotekarier och regionbibliotekschefer som ställer sig på deras sida och vill häva bojkotten.

Bakgrunden är att Svensk biblioteksförening i september ställde sig bakom ett upprop om att bojkotta mässan om antidemokratiska och rasistiska utställare skulle vara välkomna. I december antog mässan sedan en policy som innebär att alla är välkomna som utställare så länge de håller sig inom lagens ramar. Och på måndag fattar Svensk biblioteksförening beslut om de ska stå fast vid hotet om bojkott.

De biblioteksmedarbetarna som vill genomföra bojkotten skriver bland annat att ”om biblioteksföreningen ska finnas representerad på mässan måste de medverkande parterna kunna stå för grundläggande värderingar som innefattar de mänskliga rättigheterna”. De läste med stolthet om beslutet att ställa sig bakom uppropet för ”en nazifri bokmässa” skriver de. Men ”när föreningen börjar vackla i sitt tidigare beslut känner vi oss inte längre lika stolta.”

En av dem som står bakom brevet är bibliotekschefen i Upplands-Väsby, Henrik Bylund.

– Jag blev stolt och glad när styrelsen tog ställning och skrev på uppropet, säger han. Jag har skrivit under det själv också, som enskild person.

Henrik Bylund tycker att man blandar ihop frågorna. Att det slår fel när man diskuterar närvaron på Bokmässan utifrån bibliotekslagen och lagen om yttrandefrihet. Att man blandar ihop föreningens agerande mot Bokmässan med hur biblioteken ska agera vad gäller fri åsiktsförmedling.

– Det är ett rimligt krav som föreningen har ställt att alla utställare ska kunna skriva under på de mänskliga rättigheterna. Det har man inte velat tillmötesgå från mässans håll.

Så hur hoppas ni att föreningen ska agera?

– Jag hoppas att styrelsen bestämmer sig för att de inte kan delta under mässans nuvarande former. Föreningen kan se det som en chans att se över vilka sammanhang de samverkar och deltar i. Bokmässan är fantastisk på många sätt, men ibland känns det också som om de är med för att de alltid varit med. Det kanske är dags att tänka igenom det beslutet.

Regionbibliotekarierna och regionbibliotekscheferna som ställer sig på folkbibliotekschefernas sida skriver att ”Föreningen står i många sammanhang upp för fri åsiktsbildning och som medlemmar anser vi att den bör göra det även i det här fallet. De principer som Bok & Bibliotek har antagit för deltagande utställare och som det hänvisas till i medlemsutskicket den 2 februari anser vi är tillfyllest.”

Beslutet fattas under dagen.

Beslutet fattas senare idag. Biblioteksbladet kommer att rapportera om det, håll utkik på hemsidan.

Toppchefer vill stoppa bojkott av bokmässan

Folkbibliotekschefernas brev till styrelsen för Svensk biblioteksförening