"Det är extremt meningsfullt att vara bibliotekarie"

4 feb 2016 • 2 min

NY BOK: Rapportboken Varje dag är en vårdskandal är skriven av bibliotekarien Sebastian Lönnlöv efter 600 timmar i äldreomsorgen. Varför skrev du...

Foto: Cato Lein

Varför skrev du boken?

– Jag tycker vi pratar för lite om äldreomsorgen. Både om livsvillkoren för dem som lever sin sista tid där och om arbetsvillkoren för dem som arbetar där. Så jag hoppas att boken ska leda till mer samtal. Att folk talar om sina erfarenheter och sina tankar, men också om sitt eget åldrande.

Har arbetet gjort dig rädd för att åldras?

– Nej, egentligen inte. Men det finns en stor misstro mot äldreomsorgen. Istället borde man försöka förändra. Det behövs mer personal och den personal som finns måste tas på större allvar som yrkespersoner.

Ser du några likheter mellan äldreomsorgen och bibliotekssektorn?

– Mest finns det stora skillnader. Jag ser arbetet som bibliotekarie som ett socialt arbete, ett arbete där man hjälper andra människor. Men på biblioteket har jag ju tid att möta människor på riktigt, har tid för samtal på djupet och att ta deras informationsbehov på allvar. Vanligtvis är man långt från krissituationerna.

Du börjar boken med att du brann för att göra skillnad. Att du tänkte att död, lidande och ständig stress skulle föra dig närmare livets mening. Hur gick det?

– Mycket av min yrkesambivalens handlade om att jag inte tyckte det var tillräckligt meningsfullt att vara bibliotekarie. I dag tycker jag det är extremt meningsfullt. Biblioteken är ju en av få platser i samhället som har låga trösklar. Vi hjälper så många olika sorters människor med saker som de har behov av. Hur man gör något på datorn, med att kopiera papper eller leta upp en bok. Det gör skillnad i människors liv.

Kan också bibliotekarier förändra äldreomsorgen?

– Jag vet inte om vi är den allra bästa yrkesgruppen för det. Men jag tror att det behövs en bredare samsyn bland alla om vad det egentligen är man vill ha ut av äldreomsorgen.