Ersättaren kom för sent – gamla biblioteksplanen ligger fast i Sölvesborg

12 sep 2019 • 2 min

”Du kan nog gissa vad jag tycker om det”, säger Rolf Berg (SD), ordförande i fritids- och kulturnämnden i Sölvesborg.

Rolf Berg (SD), ordförande i fritids- och kulturnämnden i Sölvesborg.

Den ändrade biblioteksplanen i Sölvesborg som väckte stor debatt i våras skulle upp för beslut i fritids- och kulturnämnden i dag, torsdag. Juristerna hade gett klartecken för ändringar som handlade om bland annat litteratur på invandrares modersmål samt bibliotekens kontakt med invandrarorganisationer.

Läs mer: Jurister granskade SD:s förslag till ändringar

Flera var frånvarande från nämndmötet, bland annat var en av den styrande koalitionens ledamöter sjuk och en av ersättarna kom för sent. Detta gjorde att oppositionen plötsligt hamnade i majoritet och kunde rösta nej till förslaget om ändrad biblioteksplan. Därmed röstade de också för att den gamla biblioteksplanen, utan de ändringar som det SD-ledda styret hade föreslagit, ska gälla.

Vad är din kommentar till det?

– Det är bäst att du gissar det själv, så slipper jag uttrycka det, säger nämndordförande Rolf Berg (SD).

Det blev ingen debatt om den reviderade biblioteksplanen utan nämnden gick direkt till beslut. En förändring som det SD-ledda styret ville göra var att stryka skrivningen om att folkbiblioteket ska erbjuda böcker på andra språk och samverka med modersmålslärarna. Även skrivelsen om att i samverkan med integrationssamordnare förlägga handledning för nyanlända på biblioteken skulle strykas.

Varför var dessa ändringar viktiga att göra?

– Det avstår jag från att kommentera. Jag vill inte ge mig in i en debatt om något som inte längre gäller, säger Rolf Berg.

Men ärendet om ny biblioteksplan ska också upp till kommunfullmäktige där utgången kan bli en annan.

Christopher Ekenberg (S)

Vad gör ni nu?

– Vi ska samla oss och se vad det finns för möjligheter för att fatta ett annorlunda beslut. Vi har inte bestämt oss hur vi gör än.

Christopher Ekenberg (S), vice ordförande i fritids- och kulturnämnden, blev förvånad när oppositionen plötsligt hade majoritet.

– Det var lite chockartat ändå. Det var det här vi ville. Vi ville inte ha in deras ändrade biblioteksplan.

Hur känns det i kväll?

– Det känns väl bra. Det är positivt att få igenom det som vi tycker är bäst för Sölvesborgarna, även om jag vet att det kommer att hända andra saker längre fram.

Oppositionen anser att ändringarna i biblioteksplanen som det så kallade Samstyret (SD, M, KD och SoL-partiet) vill ha igenom är exkluderande.

– Vi tycker att den gamla biblioteksplanen är inkluderande och anpassad efter alla. De vill ta bort grejer om större utbud och där vi kan vara mångkulturella, där vill de minska. Det är mycket exkluderande, säger Christopher Ekenberg.