EU-parlamentet säger ja till nya upphovsrättsregler

13 sep 2018 • 2 min

I går röstade EU-parlamentet ja till nya regler för upphovsrätten på internet. Hur det påverkar biblioteken är ännu inte klart.

Vid lunchtid på onsdagen sa EU-parlamentet ja till en modernare upphovsrätt. Foto: Getty.
Vid lunchtid på onsdagen sa EU-parlamentet ja. Foto: Getty.

Upphovsrätten ska moderniseras. Det har EU-parlamentet bestämt och röstade i går ja till det omdebatterade förslaget som bland annat innebär att nätjättar som Google och Facebook ska betala upphovsrättsinnehavare om de sprider deras material. De ska också ha tekniska hjälpmedel som filtrerar bort upphovsrättskyddat material, rapporterar Dagens Nyheter.

Men exakt hur slutresultatet på upphovsrättsreglerna blir är inte klart. Nu börjar förhandlingar med EU:s ministerråd, sedan ska medlemsländerna i ministerrådet och EU-parlamentet komma överens. Därefter ska förslaget godkännas av EU-parlamentet igen innan det blir lag.

Svensk biblioteksförening bedömer att lagförslaget i grunden innebär ett bakslag för informationsfriheten.

– EU-parlamentets förslag till nya upphovsrättsregler innehåller några bra och några riktigt dåliga förslag. Sett till helheten är det tråkigt att parlamentet inte röstat för kunskapsspridning, kreativitet, innovation och bibliotekens möjligheter i en digital värld. Vi kommer nu återigen att uppvakta den svenska regeringen för att om möjligt förbättra förslagen innan de slutgiltigt klubbas, säger Björn Orring, kommunikatör på Svensk biblioteksförening.

[fakta id=”18406″]

Biträdande riksbibliotekarien, Lars Ilshammar, tycker att de offentliga tjänsterna glömts bort i processen.

– Det är för tidigt att göra en ordentlig analys. Men klart är att biblioteken, tillsammans med arkiv och andra minnesinstitutioner, länge har varit kritiska till det grundförslag som behandlades och vi har sett uppenbara faror för vårt uppdrag att bevara och ge tillgång till kunskap i en digital tidsålder. Man har framför allt menat att förslaget fokuserar starkt på kommersiella intressen medan viktiga offentliga tjänster, som bland annat biblioteken svarar för, glömts bort. Man menar också att reformens syfte – att ge europeiska upphovsmän rättvis ersättning för sitt arbete – inte kommer att kunna uppnås med de medel som föreslås, säger han.

Lars Ilshammar menar att ett grundläggande krav på en moderniserad upphovsrätt är att tillgängligheten till de samlingar som finns på biblioteken inte blir sämre.

– Vi vill ju tvärtom möjliggöra ökad användning. I det arbetet är våra och andra biblioteks möjligheter att utnyttja så kallad kollektiva avtalslicenser för att tillgängliggöra upphovsrättsskyddat material viktigt, men just nu är det oklart om den möjligheten hotas eller inskränks. Vi är också oroliga över den möjligheten som nu införs att förbjuda privatpersoner att filma på sportarenor och liknande tillställningar. Om den typen av inskränkningar i vår informationsfrihet får fäste hotas grundläggande fri- och rättigheter som är fundamenten i ett demokratiskt samhälle.