Experten: Biblioteken måste bli bättre på AI

25 jan 2019 • 2 min

Bibliotekspersonal behöver bli bättre på att förstå hur artificiell intelligens och algoritmer fungerar. Det menar Martin Törnros som driver webbplattformen Mikoteket.se.

Martin Törnros. Foto: DATA4CHAN.GE/Charbel Saade.

– Generellt är bibliotekspersonal väldigt bra på informationssökning, men de faller på den digitala aspekten. De känner till begrepp som filterbubblor men har mindre kompetens om artificiell intelligens och algoritmer. De flesta behöver få mer förståelse för vad som händer under huven när vi googlar, säger Martin Törnros.

Han är designer och medietekniker och tog för ett år sedan fram Mikoteket, en webbplattform som fortbildar bibliotekspersonal och lärare i medie- och informationskompetens, MIK, och digital kompetens. Projektet drivs ideellt och Martin Törnros åker även runt till olika bibliotek i landet och håller workshops på temat.

En övning på Mikoteket.se är att bildgoogla på ”läkare” eller ”familj” och reflektera över hur varierande resultaten är och om det blir samma resultat med olika sökmotorer. Övningen syftar till att förstå hur algoritmer och artificiell intelligens fungerar.

Att vara medveten om sökmotorernas begränsningar och betydelsen av hur vi som användare formulerar oss är viktigt, menar Martin Törnros. Värdeladdade ord eller ledande frågor är bra att undvika.

– Det är dessutom viktigt att förstå skillnaden på ett filter och en sökning. En filtrering som finns i bibliotekssystem har oftast ingen AI i sig. Men en sökning i Google har en AI som förstår vad du letar efter. Söker du efter feministisk superhjälte på Google får du förslag på en mängd böcker, serier och filmer, men i bibliotekens databassökningar får du ofta inga träffar alls.

Enligt Martin Törnros riskerar artificiell intelligens och dess algoritmer att spegla våra fördomar och missar att ge en objektiv bild av verkligheten.

Samtidigt har Google satt ribban väldigt högt när det kommer till vad en sökmotor förväntas leverera. Martin Törnros berättar att han träffat pedagoger som känner att de blivit sämre på att söka information i andra typer av databassystem.

– Det är lätt att ta Google för givet vilket gör oss väldigt beroende av deras tjänster, men det är oerhört viktigt att vi inte glömmer hur vi hittar information på annat håll. Vilka frågor är bra att googla, och när är det bättre att diskutera med en vän eller be en bibliotekarie hjälpa en hitta information?

– Om en högstadieelev för ett skolarbete googlar ”är klimatförändringarna fejk?” och framför allt får resultat som bekräftar påståendet, då gäller det att vara kritisk till sökresultaten. Sökmotorer och algoritmer saknar den resonerande förmåga som vi människor har, säger Martin Törnros vars intresse för källkritik vaknade i samband med att Donald Trump vann det amerikanska presidentvalet och det började pratas allt mer om falska nyheter.

Hur kan bibliotekspersonalen nå ut med kunskapen till användare och göra dem till bättre källkritiker?

– Jag upplever att personalen känner frustration kring att de inte når ut till besökarna med detta. Under årets workshops kommer det bli mer diskussioner om hur man kan gå tillväga, säger Martin Törnros.