Flera bibliotek åter öppna för besökare – fortsatt stängt i Sölvesborg

11 aug 2020 • 3 min

I två kommuner där biblioteken stängde på grund av pandemin har de öppnat för besökare igen. Men i Sölvesborg är bibliotekslokalerna fortfarande stängda.

Kulturhuset i Rättvik med biblioteket öppnade igen i samband med skolavslutningen. Foto: Lena Krånglin

Ungefär samtidigt med skolavslutningarna öppnade folkbiblioteken i Rättvik och Staffanstorp för besökare efter tre månaders stängning.

Anna-Karin Rennemark, bibliotekschef i Staffanstorp.

– Det var många glada tillrop. Många hade saknat att komma hit och det var en härlig första vecka med många besökare, säger Anna-Karin Rennemark, bibliotekschef i Staffanstorp.

Inför öppningen hade personalen förberett med separerade sittplatser, handsprit och markeringar i golvet. Även i Rättvik möblerades sittplatserna om för att skapa distans och en timme varje förmiddag håller biblioteket öppet endast för besökare i riskgrupp.

– Det var väldigt positivt. ”Äntligen”, sa många och tyckte det var jätteskönt att vi öppnade igen, berättar Karin Jönses Brandt, bibliotekarie i Rättvik.

I Sölvesborg är bibliotekens lokaler fortfarande stängda och personalen lämnar som på många andra ställen ut böcker som beställs via telefon eller internet.

På fredag fattar politikerna i Sövesborg beslut om huruvida bibliotekens lokaler ska öppna igen. Rolf Berg (SD) ör ordförande i fritids- och kulturnämnden. Foto: Annika Clemens

– Det har gått alldeles utmärkt bra. Två dagar i veckan kommer folk och hämtar och lämnar böcker och en dag i veckan levererar vi till riskgrupper, säger Rolf Berg (SD), ordförande i fritids- och kulturnämnden.

Det är inte klart än om biblioteken ska fortsätta hålla lokalerna stängda för besökare eller om de ska öppna. På fredag ska nämnden fatta beslut om den fortsatta verksamheten. Beslutet om stängning fattades för att minska smittspridningen.

Biblioteken i Sölvesborg är fortfarande stängda till följd av pandemin. Foto: Från kommunens hemsida

– Det är inte mindre risk nu än vad det har varit hela tiden. Det är samma förhållanden. Men vi får se vad det blir för beslut på fredag, säger Rolf Berg.

I Staffanstorp planerar den politiska ledningen att hålla de två folkbiblioteken öppna under hösten. ”Såvida det inte blir ett mycket stort utbrott av covid-19”, skriver kommunstyrelsens ordförande Christian Sonesson (M), i ett meddelande till Biblioteksbladet.

I Rättvik hoppas Karin Jönses Brandt att biblioteket kan hålla fortsatt öppet under hösten.

Beslutet att stänga biblioteken i våras, liksom det att öppna igen den 15 juni, var politiskt. Biblioteksbladet har inte lyckats nå kommunstyrelsens ordförande Jonny Jones (C) för en kommentar, men Jonny Gahnshag, samhällsutvecklingschef i Rättvik, förklarar att öppningsbeslutet gäller tillsvidare.

– När beslutet togs om stängning visste man inte så mycket. Det var ett politiskt beslut som kom väldigt snabbt. Nu har vi gjort åtgärder och jag upplever att vi har stöd från politiken att ha öppet med försiktighet.

Tycker du att beslutet fattades för snabbt?

– Jag ska inte recensera de politiska besluten. Vi var ganska oförberedda som förvaltning, men vi är lojala med de politiska beslut som fattas. För oss var det bara att göra det bästa av situationen.

Från och med den 15 augusti ska även kommunens fritidsgårdar öppna igen, efter att ha varit stängda till följd av pandemin. Att biblioteken stängdes var dels för att kunna frigöra personal om det skulle behövas extra resurser i äldreomsorgen och dels för att styra om städresurser till skolor och äldreomsorg under pandemin. Det spelade också in att medelåldern är hög i Rättvik.

–Rättvik har en senior befolkning, den sjätte äldsta befolkningen i landet. Det här var ett sätt att skydda den gruppen, säger Jonny Gahnshag.

– Det är den gruppen som har saknat biblioteket mest också, men vi har jobbat med bokutlämning så mycket det har gått.

Besökarna kan bläddra bland böckerna igen på Staffanstorps bibliotek.