Flera konferenser om digital delaktighet arrangeras

25 okt 2018 • 2 min

Sex regioner håller konferenser om digital delaktighet i höst. Ett initiativ från Digidelnätverket som hoppas på konkreta strategier där fler aktörer är med på tåget.

Ann Wiklund är senior rådgivare i Digidelnätverket som tagit initiativ till konfereserna. Foto: Privat.

Folk kommer dagligen med digitala frågor till biblioteken, men också till handlare och bygdegårdar, berättar Marie-Louise Eriksson, på Regionbibliotek Norrbotten.

Hon och hennes kolleger är just nu i färd med planeringen av Norrbottens digidelkonferens. Den tar sin utgångspunkt i Digitaliserings-rådets senaste rapport, där de skriver att ”I Sverige ska alla kunna använda och utveckla sin digitala kompetens”.

Marie-Louise Eriksson. Foto: Anders Alm.

– Vi få till ett bra samarbete med alla aktörer i länet. Så nu bjuder vi in beslutsfattare och strateger från flera håll, från kommunerna, Region Norrbotten, Länsstyrelsen, folkbildning och föreningar säger Marie-Louise Eriksson.

De som står utanför det digitala samhället tillhör ofta bibliotekens prioriterade målgrupper. Men biblioteken kan inte svara mot alla behov och där kommer behovet av samverkan in, menar Marie-Louise Eriksson.Många kommuner funderar nu i termer av digidelcenter.

Men Norrbotten är bara en av sex regioner som håller konferenser om den digitala delaktigheten nu i höst. Konferenserna har kommit till på initiativ av Digidelnätverkets nationella samverkansgrupp som ett erbjudande till regionerna via läns- eller regionbiblioteken.

– Vi tror att det är strategiskt rätt att ha regionala konferenser nu. Myndigheten för digitaliseringen är på plats och det finns en satsning på regionala koordinatorer. Det är dags att omvandla de regionala digitala agendorna till konkreta strategier och då hamnar man i frågor som: Hur ska vi göra? Var görs det konkreta insatser? Det är där starten ligger för de regionala konferenserna, säger Digidelnätverkets seniora rådgivare, Ann Wiklund.

Tanken är att få med alla på det digitala tåget och att hitta svar på vem som ska hjälpa dem dit. Målgrupperna är alla som kan bidra, i offentlig, privat eller frivillig sektor.

– Biblioteken blir lätt den plats som finns för att komma och ställa sina frågor, men fler behöver vara med och samverka, säger Ann Wiklund.

När det gäller konferenserna har ni låtit läns- och regionbiblioteken spela huvudrollen. Varför?

– De är snabba, vana att ta kontakter på tvärs och är väl insatta i frågan, säger Ann Wiklund.