"Vi kommer att närvara på Bokmässan"

20 feb 2017 • 2 min

Efter en het medlemsdebatt valde Svensk biblioteksförenings styrelse att inte stå fast vid sitt hot om bojkott mot Bokmässan 2017. Men ordföranden stannar hemma. "Den samlade bedömningen var att det bästa för föreningen är att medverka", säger föreningens ordförande Calle Nathanson.

Närvaron av högerextrema tidningen Nya tider på förra årets Bok & bibliotek i Göteborg väckte starka reaktioner. Svensk biblioteksförening ställde sig efter avslutad mässa bakom författaren Lisa Bjurwalds upprop om att bojkotta mässan nästa år om antidemokratiska och rasistiska utställare skulle välkomnas.

Den 13 december antog Bokmässan sedan, efter att ha vacklat i frågan, en policy där de inte stänger ute aktörer så länge de följer lagen. Tidningar i politikens ytterkanter, som exempelvis Nya tider, kommer också fortsatt att vara välkomna till mässan i Göteborg.

Nu har Svensk biblioteksförenings styrelse beslutat att närvara vid året bokmässa trots det.

– En enig styrelse har kommit fram till att det bästa för föreningen är att medverka med en monter 2017 och att vi där tydligt markerar vår hållning. Vi står för mänskliga rättigheter, demokrati och yttrandefrihet och det ska vi manifestera på plats. För vi är också eniga om att det är fel av mässan att upplåta plats åt en tidskrift som Nya tider, säger föreningens ordförande Calle Nathanson.

Vad vill du säga till dem som var mot ett deltagande?

– Att vi fortsätter att driva vår hållning gentemot Bokmässan. Antidemokratiska aktörer med tydliga kopplingar till rasideologiska rörelser ska inte vara där. Det måste bokmässan kunna reglera. Ett sätt är att skriva in i avtalen att man måste ställa sig bakom alla människors lika värde. Sen har åsikterna gått isär bland medlemmarna och det här beslutet innebär den minst radikala förändringen. Vi är där, men då ska vi manifestera.

I beslutet skriver styrelsen bland annat att:

”Frågan om föreningens deltagande på Bok & Bibliotek är symbolisk, men den berör föreningen mer än att delta under några dagar i Göteborg på en bokmässa. Att föreningen på bästa vis ska verka för att tydliggöra bibliotekens roll i den demokratiska processen, värna yttrandefriheten, samt verka för kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning i enlighet med bibliotekslagen råder det ingen tvekan om. Dessa frågor står i fokus för allt vad föreningen gör och framöver kommer detta arbete att intensifieras än mer. Svensk biblioteksförening ska under kommande år tillsammans med medlemmarna fördjupa diskussionerna kring dessa frågor och klargöra vad de innebär till innehåll för både medlemmarna och föreningens eget arbete.”

Styrelsen skriver också i beslutet att det är upp till varje medlem att besluta om sin egen närvaro. Själv tänker Calle Nathanson inte närvara.

– Det blir en logisk följd av att det var jag som undertecknade. Men föreningen är där.

Toppchefer vill stoppa bojkott

Toppchefernas brev: ”Äventyra inte trovärdigheten”

Bokmässdebatten fortsätter

Biblioteksmedarbetare: ”Vi var stolta när föreningen tog ställning”