Fyra frågor till Prickiga Paula: Varför ska man göra bokklubbar med unga?

11 maj 2017 • 2 min

Prickiga Paula har snabbt gjort sig ett namn i bibliotekskretsar som engagerad läsfrämjare för barn och unga. Under Biblioteksdagarna i Växjö talade Paula Högström (som hon heter egentligen) om bokklubbar och bokhyllehäng utifrån sina erfarenheter som barn- och ungdomsbibliotekarie på Växjö bibliotek.

Foto: Annika Persson

Varför ska man göra bokklubbar med unga?

– Varför skulle man inte? Det är ju det viktigaste och roligaste som finns att prata med dem om böcker och läsupplevelser. Att läsa de bästa böckerna tillsammans. Och så ger det så otroligt mycket tillbaka. Det är också mycket prat om att unga inte läser. Då måste vi se dem som läser. De finns också. Genom att göra aktiviteter för dem stärker vi deras läsaridentiteter. Man pratar mycket om vuxna läsande förebilder, men de jämnåriga läsande förebilderna är ju minst lika viktiga. Stärker vi dem ger det ringar på vattnet.

Vad ska man läsa då?

– Det upptäcker man om man läser massor av barn- och ungdomslitteratur. Man får prova sig fram. När jag läser vissa böcker ser jag grupper framför mig som jag vill prata om läsningen med. Ja, vad ska jag säga. Böcker man vill prata om. Ingen vet vilken bok som kommer att få en ung person att fortsätta läsa.

Och vad ska man prata om?

– Om vad man tyckte om boken. Vad man tyckte om personerna. Hur livet är för dem. Ja, vad man vill. Jag förbereder lappar med frågor som man kan dra. Det kan vara med frågor om texten, men jag har också lådor med lappar om hur deltagarna är som läsare, om man gillar tjocka eller tunna böcker eller när man lärde sig läsa.

Hur hittar man unga till sina klubbar?

– Se barnen som kommer till biblioteket och prata med dem. Berätta att du har bokklubbar för läsare som de. Prata med föräldrarna. Med skolbibliotekarien kanske, och resten av ens nätverk. En av mina cirklar blev till när en person som inte kommer till biblioteket normalt ville att vi skulle köpa in en bok av modebloggaren Sandra Beijer. Då föreslog jag att vi skulle göra en cirkel om den. Nu är de tretton stycken som är med.

Film från föredraget: