Gymnasieelever glada att vara tillbaka

24 aug 2020 • 3 min

Eleverna på Täljegymnasiet i Södertälje är glada att vara tillbaka på skolan och i biblioteket. Men det är inte alltid lätt att hålla distansen.

Eleverna på Täljegymnasiet trivs i biblioteket. Foto: Annika Clemens

– Det känns jätteskönt faktiskt!

Merna Issa går i trean på samhällsvetenskapligt program på Täljegymnasiet och är glad att distansundervisningen är över. Nu kan hon få hjälp av lärarna på plats och sitta och plugga i biblioteket igen. Hon tyckte distansundervisningen var ganska jobbig. Hon gissar att det kanske inte är så ofta man hör eleverna säga att det är jätteroligt att vara tillbaka i skolan, men så känner hon.

– Man fick inte den hjälp man behövde. Det var allmänt komplicerat i våras och det var svårt att vara seriös.

Enligt en undersökning som gjordes av Sveriges elevkårer upplevde mer en var tredje gymnasieelev att de saknade tillräcklig information om vad som förväntades av dem under vårens distansundervisning.

Merna Issa får hjälp av Andreas Schill att kolla vilka böcker hon har kvar att lämna tillbaka från förra året. Foto Annika Clemens

Täljegymnasiets bibliotek håller till i det som en gång var en idrottssal. Stora fönster släpper in mycket ljus och högst upp på väggen syns fortfarande märken efter en basketkorg. Här får Merna Issa hjälp av bibliotekarie Andreas Schill med att kolla hur många av förra årets skolböcker hon har kvar hemma. De som inte gick ut trean i våras fick dispens och behövde inte lämna tillbaka de böcker de lånade.

För Andreas Schill blev jobbet betydligt lugnare när distansundervisningen inleddes i våras. Han ägnade tiden åt gallring och att hjälpa en del elever som hörde av sig på distans.

Men när höstterminen drog i gång för en vecka sedan blev det desto mer att göra. Klasserna avlöser varandra i biblioteket när de ska hämta böcker till undervisningen. Parallellt med att lämna ut nya tar Andreas Schill emot förra årets lånade böcker som lämnas tillbaka.

– Det är skönt att alla är tillbaka, men det är väldigt intensivt vid skolstart.

Biblioteket på Täljegymnasiet i Södertälje har öppnat igen, men med uppmaningar till eleverna att hålla distansen. Foto: Annika Clemens

En skylt vid ingången påminner eleverna att hålla distansen, men det är inte lätt när en hel klass ska hämta sin kurslitteratur. Till kommande vecka, som är mer normal, ska platserna i biblioteket glesas ut för att minimera risken för smittspridning. Handsprit finns vid entrén.

För det mesta går det bra att hålla distansen i skolan, men ibland är det svårt, säger eleverna.

– Man har det i bakhuvudet, men det är svårt i korridorerna när det är fullt, säger Izabelle Serkis som går tredje året på samhällsvetenskapliga programmet.

Hon är också glad att vara tillbaka på både skolan och biblioteket.

– Det är lugnt skönt i biblioteket. Jag brukade sitta här och plugga innan det blev distansundervisning.

Eleverna kommer ganska mycket till biblioteket vanligtvis också, tycker Andreas Schill, men han skulle önska att det var mer utlån av skönlitteratur. För att locka eleverna att låna mer köper han in en del nya, välkända böcker.

– Det är svårt för dem att låna om det står böcker som är från exempelvis 70-talet. Det är lättare om det är lite nya böcker och en del av de nya lånas ut i alla fall.

Han vill göra biblioteket mer känt bland eleverna. Han undervisar och handleder i källkritik och hjälper eleverna när de jobbar med sina gymnasiearbeten.

– Det handlar mycket om att synliggöra biblioteket, om de inte vet vad vi kan hjälpa till med söker de sig inte hit.

Stora fönster och högt i tak. Skolbiblioteket på Täljegymnasium håller till i en lokal som tidigare har varit idrottssal. Foto: Annika Clemens