Högsta prioritet att få upp tjänsten ur källaren!

8 apr 2016 • 2 min

BBL TESTAR: Digitaliserade dagstidningar VAR? Kungliga biblioteket eller www.tidningar.kb.se FÖR VEM? Alla som vill veta vad som hänt förut, och hur...

Test-123webbis

BBL TESTAR: Digitaliserade dagstidningar

VAR? Kungliga biblioteket eller www.tidningar.kb.se

FÖR VEM? Alla som vill veta vad som hänt förut, och hur det skildrades.

Fyra trappor ner i Kungliga bibliotekets stora hus i Humlegården i Stockholm finns mikrofilmsläsesalen där biblioteket tillhandahåller sin nya tjänst för digitaliserade dagstidningar. Innan man får gå ner måste man hänga av sig ytterkläderna och stoppa allt man ska ta med sig in i en genomskinlig plastpåse. Längst där nere står det inte ”varning för leoparden”, bara nästan.

Men väl inne öppnar sig Sveriges moderna historia. KB har digitaliserat alla svenska dagstidningar från 2014. Men med några titlar har man gått tillbaka betydligt längre. Aftonbladet är digitaliserad från 1830 till idag. Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet från 1864 respektive 1884.

Gränssnittet är lätt att använda. Det går att söka på ord, namn, vad som helst. Eller att bläddra sig fram sida för sida, tidning för tidning. Inspirerad av plastpåstvånget söker jag på ”bibliotekstjuv” och får stifta bekantskap med både ingenjör Sundevall som i slutet av tiotalet plockade på sig vetenskapliga böcker från en rad forskningsbibliotek och en ung skådespelare som på trettiotalet norpade böcker från Stockholms stadsbibliotek för att sedan lämna dem som pant för förtäring på olika kaféer.

När jag byter sökord till ”bokbål” får jag oväntat mycket träffar, träffar som visar en av svårigheterna med tidningsdigitalisering.  Bokbålen visar sig bestå mest av bokhållare. Eller ”bokbål  are” som tjänsten av misstag kallar dem. OCR-läsaren läser ofta fel.

Vill man ta upp söksidan hemifrån, visas träffar efter år 1900 av upphovsrättsliga skäl bara med några få kontextord och maskade tidningssidor.

Men summan är att de digitaliserade tidningarna är en fantastisk tjänst som det borde vara högsta prioritet för politikerna att få upp ur källaren och göra tillgänglig på alla landets bibliotek, för forskning, skolor och folk. Den som trodde att allt finns på Google biter i gräset.

BETYG:

Nytta ♥♥♥♥♥

Nöje ♥♥♥♥♥

Användarvänlighet ♥♥♥♥

Tillgänglighet ⊗

Kommentar till betygen: Nöjesbetyget varierar med  användarens dagsform som var på topp vid testtillfället. Plus för bekväma stolar och flera toaletter. Minus för att tjänsten är svår att hitta på webben och man lätt hamnar i en tidigare, mycket begränsad, tjänst utan att förstå att man gått vilse.

Test och text: Annika Persson