Ilshammar positiv till utökad sekretess

22 jun 2017 • 2 min

Regeringen vill utöka bibliotekssekretessen. Lars Ilshammar, biträdande riksbibliotekarie på KB, ser med glädje på förslaget. ”Biblioteket ska vara en frizon från kontroll och bevakning”, säger han.

Biträdande riksbibliotekarie Lars Ilshammar. Foto: Jann Lipka

I veckan lämnade regeringen in ett förslag till riksdagen om att utöka bibliotekssekretessen. Man vill bland annat att sekretessen inte bara ska omfatta boklån utan också enskildas användning av informationsteknik. I praktiken handlar det om att de som använder bibliotekets datorer eller wifi ska ha bättre integritetsskydd.

Lars Ilshammar, biträdande riksbibliotekarie på Kungliga biblioteket, ser med glädje på att regeringen vill utöka bibliotekssekretessen.

– Den här propositionen är väldigt bra och följer den sekretess som redan finns för låneuppgifter. På bibliotek ska man inte kunna få sina lånevanor spridda och granskade av någon annan. Biblioteket ska vara en frizon från sådan kontroll och bevakning, säger han.

KB jobbar mycket med de att förstärka skyddet för biblioteksbesökare som använder bibliotekets tjänster, i det arbetet har man bland annat tagit fram en checklista.

– Det här är en fråga som vi kommer att driva ännu mer de närmaste åren i takt med att integritetsfrågor blivit allt mer väsentliga. Vi ser en debatt om filterbubblor, fejknyheter och otillbörlig användning av personuppgifter i stor skala, säger Lars Ilshammar.

Men det är inte alldeles enkelt för alla bibliotek att leva upp till förslaget om det blir verklighet. Det är flera delar som ska kontrolleras. Bland annat behöver man se över vem som styr it-miljön. Är det bibliotekets personal, kommunens it-driftenhet eller någon extern aktör?

– Det kan vara komplext. Exempelvis behöver man se om det finns programvaror från en tredjepart som rapporterar vad användarna besöker för sidor. Eller se till att ingen kan installera något på datorerna.

Hur ska biblioteken leva upp till kravet om det införs?

– Det är ett arbete som vi som nationalbibliotek och andra bibliotek måste ta itu med på ett mer systematiskt sätt än tidigare. Jag tror också att biblioteken måste ställa tydligare krav på den miljö som man erbjuder användaren. Kraven ska riktas mot den som driftar it-miljön och även mot dem som levererar både hård- och mjukvara, säger Lars Ilshammar.