Johanna Hansson ny ordförande i Svensk biblioteksförening

17 maj 2018 • < 1 min

På Svensk biblioteksförenings årsmöte på onsdagen valdes Almedalsbibliotekets chef Johanna Hansson till ny ordförande efter Calle Nathanson.

Under onsdagen valdes nya styrelsen för Svensk biblioteksförening. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin.
Under onsdagen valdes nya styrelsen för Svensk biblioteksförening. Till vänster: Anja Dahlstedt, Lo Claesson, Karin Grönvall (framför), Lisa Petersen, Johanna Hansson, Helena Kettner Rudberg, Cecilia Gärdén (bakom), Malin Ögland, Jens Thorhauge och Karin Linder. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin.

Johanna Hansson är projektledare och chef för Almedalsbiblioteket, Sveriges enda integrerade folk- och universitetsbibliotek med uppdrag från Uppsala universitet och Region Gotland. Fram till 2017 var hon stadsbibliotekarie i Uppsala. Johanna Hansson har tidigare suttit i Svensk biblioteksförenings styrelse, under åren 2001–2007, varav det sista året som förste vice ordförande. Läs en artikel med Johanna Hansson här.

Ytterligare en ledamot valdes in, bibliotekschefen på Mälardalens högskola, Lisa Petersen. Lisa sitter med i styrgruppen för SUHF:s Forum för bibliotekschefer och är också ledamot i styrgruppen för BIBSAM-konsortiet. Innan hon kom till Mälardalens högskola arbetade hon som chef för biblioteksverksamheten vid KTH, och innan dess var hon under några år bibliotekschef för folkbiblioteken i Huddinge.

Nedan finns listan på hela nya styrelsen. 1:a och 2:a vice ordförande väljs vid styrelsemötet i juni 2018.

Styrelsen 2018–2019 består av:

Ordförande
Johanna Hansson