Julie Todaro: Så möter vi utmaningarna

6 apr 2017 • 2 min

Fyra frågor till Julie Todaro, ordförande för American Library Association.

Julie Todaro. Foto: Ala

I en tid när det kan vara svårt att skilja sanning från lögn, vilken roll spelar biblioteken?

– Det har alltid varit en av våra huvuduppgifter att svara på referensfrågor, att hjälpa användarna att hitta ”sanningen”. Bibliotekarierna har informationskompetens och kan identifiera information och granska den mot en standard eller med hjälp av kritiskt tänkande. Men nu instruerar vi inte längre bara folk i hur de hittar adekvata källor, utan lär dem också att bedöma trovärdigheten och inskärper vikten av ett pågående samtal om källkritik.

Hur har situationen sanningsläget förändrats?

– Vi har alltid hanterat överdriven information, partiskhet och inadekvata källor. Men under de senaste månaderna har det skett en exponentiell ökning av fakta som medvetet skapats för att förvirra eller misstolka olika situationer. De största utmaningarna är takten som både sant och osant innehåll produceras i, det växande antalet och typerna av källor och – inte minst viktigt – de verktyg vi har för att granska trovärdigheten hos dem som står bakom innehållet.

Vad gör ni?

– Vi bedömer, reviderar och skapar nya guider som används i informationskompetensprocessen. Våra medlemmar skapar studieplaner och instruerar i kritiskt tänkande. Till det bidrar föreningen med forum för att lyfta fram expertinformation och plattformar för att dela innehåll och lära av varandra. Tusentals webbsidor har uppdaterats eller skapats för att hantera falska nyheter. Ett exempel är LibGuides med över 2 000 sidor om att tackla falska nyheter.

Vilken inverkan har Donald Trump haft?

– Varje presidentadministration innebär förändring, men ALA:s kärnvärden och prioriteringar ändras inte. Vi är bekymrade över den nya administrationens agerande i vissa fall, särskilt när det gäller likvärdig tillgång till information, viktig information som försvinner och intellektuell frihet.

Efter intervjun kom beskedet att president Donald Trump i sitt budgetförslag för 2018 drar undan stödet för bland annat Institute of museum and library services. Organisationen är den statliga huvudfinansiären av bibliotek och museer i USA. Julie Todaro skriver i ett uttalande på ALA:s hemsida att förslaget är kontraproduktivt och kortsiktigt. Hon skriver också i en blogg att det i nuläget är oklart hur mycket det totala statliga stödet till biblioteken påverkas.