Klart: De får bidrag till satsningar för nyanlända

2 dec 2016 • < 1 min

Internationellt bäbismys i Ale, ”Världen i Norberg”, After school i Robertsfors. Nu är det klart vilka bibliotek som får dela på regeringens 10 miljoner till satsningar för nyanlända.

Det kom in 96 ansökningar och 51 av dem beviljades. Alla län är representerade bland dem som får bidrag.

– Det är imponerande hur mycket många bibliotek redan har lyckats åstadkomma med väldigt små resurser. De har varit väldigt dynamiska och kreativa, säger Anna Ringberg, handläggare på Kulturrådet.

Biblioteken har framför allt sökt pengar för befintliga projekt, eller att man velat utvidga exempelvis en vanlig läscirkel till en mångspråkig läscirkel.

[fakta id=”15229″]

Eller som i Ale kommun där man tidigare haft ”bäbismys” med föreläsningar, teater och annat för nyblivna föräldrar. De får 140 000 kronor av Kulturrådet för ”Internationellt bäbismys”, där tanken är att familjer med olika bakgrunder ska mötas i sångstunder på andra språk än svenska.

Erika Sundberg på Ale bibliotek såg över vad som redan gjordes i kommunen för nyanlända, och kom fram till att det vore bra att satsa på familjer och små barns språkutveckling.

– Jag har själv haft småbarn i Ale och tycker att vi behöver mer öppna förskolor och ställen där föräldrar kan träffas. Tack vare stödet kan vi också jobba med att marknadsföra aktiviteterna, komma ut och informera i SFI-klasser till exempel, säger Erika Sundberg.

Anna Ringberg på Kulturrådet tycker att det är glädjande att många ansökningar gällt uppsökande verksamhet, exempelvis bokbussar till flyktingboenden för ensamkommande barn och ungdomar. Vissa har sökt pengar för att rekrytera fler personal, som talar de nyanländas språk.

– Det vi framför allt har gått efter är att pengarna verkligen ska komma målgruppen till dels. Vi har hellre beviljat ansökningar där det finns ett tydligt behov och man vill göra en konkret verksamhet, än exempelvis en förstudie eller undersökning, säger Anna Ringberg på Kulturrådet.