Kortar öppettiderna på grund av stök

28 jun 2017 • 2 min

På biblioteket i Åmål har det länge varit ordningsproblem som man inte kommit tillrätta med, trots väktar- och polisnärvaro. Nu begränsas öppettiderna.

Foto: Åmåls kommun

Efter tre år med ordningsproblem på biblioteket i Åmål så ändars nu öppettiderna. Måndag till torsdag är det klockan 10-17 som gäller, tidigare var det 10-19.

Stefan Jacobson är kultur- och bibliotekschef i kommunen.

– Det har varit olika typer av ordningsstörande incidenter, allt från vuxna som gått på småflickor och stört till barn och unga som skapat ordningsproblem och utfört stölder och skadegörelse. Att stänga tidigare är ett otraditionellt grepp, men vi måste vidta den åtgärden eftersom incidenterna nu på slutet varit dramatiska och skett efter klockan 17, säger han.

Biblioteket har försökt att få bort problemen genom att bland annat sätta upp lappar om vilka regler som gäller. Det har också skapats ett tydligare arbetsmiljödokument, något som gjort att personalen blivit bättre på att läsa av och hantera olika situationer.

– Men det är ändå väldigt jobbigt för personalen att hela tiden konfronteras med detta. Vi har haft kontakt med sociala myndigheter, gjort orosanmälningar och varit i kontakt med skolan. Vi har också haft bra kontakt med polisen, men det är en liten kommun i ett gigantiskt län och polisens resurser är begränsade. De senaste två åren har vi också haft väktare inne under långa perioder. Men deras närvaro är en kostnadsfråga. Vi har även nosat på kameraövervakning, säger Stefan Jacobson.

För några månader sedan hade han en gemensam sittning med förvaltningschefer inom vård och omsorg, skola, integration och arbetsmarknad i ett försök att få till ett samarbete. Efter det har problemen på biblioteket kommit upp till en annan nivå i kommunen.

– Det är bisarrt eftersom vi vill vara en mötesplats och engagera och motivera till besök. Det här är demokratins hus och det ska man inte behöva stänga, men vi klarar inte av att ha det på det här viset.

När man går tillbaka till vanliga öppettider igen är oklart, men begränsningen kommer att gälla åtminstone över sommaren.