Kvinnliga bibliotekarier tjänar mer

31 jan 2017 • < 1 min

I snitt tjänar män som är akademiker 20 procent mer än vad kvinnliga dito gör, visar en ny rapport från Saco. Men för första gången är löneskillnaden till kvinnornas fördel inom vissa yrkesgrupper. Bibliotekarier är en av dem.

Bibliotekarier hör till en av få yrkesgrupper där kvinnor har högre lön än män.

Nyligen presenterade Saco sin femte löneskillnadsrapport sedan 1993. Trenden är positiv: löneskillnaderna mellan manliga och kvinnliga akademiker minskar.

Det går emellertid långsamt. Mellan 20009 och 2013 har rålönegapet (det vill säga den löneskillnad som inte tar hänsyn till bland annat utbildning och ålder) minskat med två procentenheter. Fortfarande tjänar män i genomsnitt 20 procent mer än kvinnor. Skillnaden är minst inom staten, sju procent, medan rålönegapet inom landstinget landar på 30 procent.

Men för första gången syns alltså yrkesgrupper där kvinnorna tjänar något mer än männen. Det handlar om kvinnodominerade yrken som bibliotekarier, logopeder, fysioterapeuter och anställda inom socialt/kurativt arbete. Där är löneskillnaden i snitt 0,7-2 procent till kvinnornas fördel. Skillnaderna har uppmätts även efter att man tagit hänsyn till tillgängliga bakgrundsfaktorer som kan påverka, och är statistiskt säkerställda.

När man jämförde oförklarade lönegap inom olika yrkesgrupper inom kommun och landsting mellan åren 2009 och 2013 fanns det en statistiskt säkerställd skillnad i åtta av yrkesgrupperna. I sex av dem, däribland lärare och läkare, hade lönegapet mellan kvinnor och män minskat sedan 2009. Men två grupper – bibliotekarier och anställda inom socialt och kurativt arbete – uppvisade i stället en ökning av lönegapet till kvinnors fördel.