Låna böcker höjer resultaten för studenter på universitet

18 aug 2020 • 2 min

Studenter som lånar böcker på sitt universitetsbibliotek är mer framgångsrika. Det hävdar spanska forskare som hoppas att deras studie ska minska lärosätens benägenhet att skära i sina biblioteks budgetar.

Illustration: Creative Commons

Genom att koppla samman studieresultaten vid företagsekonomiska institutionen på universitetet i Sevilla, Spanien, med hur många lån som studenterna gjort i universitetets bibliotek samt längden på dessa lån, har forskare kommit fram till att studieframgångar hänger samman med aktivt låntagande.

– För vart hundrade lån en student gör stiger studieresultatet med 0,17 på en skala från 0 till 10, förklarar José I Castillo-Manzano, professor vid institutionen och en av författarna till studien When the road to academic success goes through the library, publicerad i julinumret av Journal of Academic Librarianship.

En annan av forskarnas slutsatser är att en students resultat blir mätbart bättre för varje boklån per tiodagarsperiod som en student gör.

Att studieflit (som att läsa många böcker) lönar sig kan tyckas självklart. Det finns ändå flera skäl till att söka universitetsbibliotekens mätbara betydelse, menar forskarna.

De pekar på ökade krav på digital tillgänglighet, allmän konkurrens med nätets utbud och studenters nya studievanor som orsaker till att de spanska universitetsbibliotekens utlån minskade med 38 procent mellan 2014 och 2018. Samtidigt pressas universiteten ekonomiskt av den lågkonjunktur som drabbade Spanien i samband med finanskrisen 2008 och som landet sedan dess har haft svårt att ta sig ur.

Följden har blivit nedskurna budgetar för landets universitet och inte minst för biblioteken. Vid universitetet i Sevilla har exempelvis anslaget för medieinköp och utveckling varit oförändrad i över ett decennium.

I praktiken är detta en långsam nedmontering av verksamheten och risken är att vikande antal utlån stärker trenden då siffrorna kan tolkas som att biblioteken är på väg att spela ut sin roll.

Så hur kan förfallet stoppas?

José I Castillo-Manzano, professor vid företagsekonomiska institutionen på universitetet i Sevilla.

Ett svar är att påvisa det konkreta värdet av ett traditionellt bibliotek.

”Det finns ett växande behov av analyser som värderar vad samhället får i retur för sina investeringar i bibliotek”, skriver forskarna i studien.

1. Intressant! Det framgår dock inte om det gäller enbart fysiska böcker eller även e-böcker?