Läsroboten Bibi ska ge barnen läslust

5 dec 2019 • 3 min

På Skärholmens bibliotek finns läsroboten Bibi. Den ska ge barn lust att läsa och väcka deras intresse för digital teknik. Se när eleverna i klass två i Sätraskolan möter roboten.

– Hej Bibbi! Hur mår du? Är du flicka eller pojke? Vad är du? Var jobbar du?

Frågorna flödar från andraklassarna från Sätraskolan som besöker läsroboten Bibi på Skärholmens bibliotek i södra Stockholm. Gruppen har fungerat som stöd i utvecklingen av läsroboten och gett tips på vad den borde kunna göra och säga.

Rawa Abdulkarim är på besök på Skärholmens bibliotek och läser för Bibi medan klasskompisarna Léon Larsson och Isaak Brodin lyssnar. Foto: Annika Clemens

När eleverna läser högt för roboten blinkar den, vänder sig om och tittar på den som pratar med stora svarta ögon. Tanken att den ska röra sig på ett mänskligt sätt för att skapa relationer. Och det verkar fungera för barnen pratar med den även när den vänder sig åt fel håll och ibland inte svarar. ”Jag är bara några månader gammal. När jag blir lite äldre kanske jag kan svara på svårare frågor”, förklarar roboten själv. Den är fortfarande under utveckling och Dlyet Afevorki tycker att den även borde kunna kramas och hålla i handen.

Gustav Nygren, bibliotekarie vid Digitala biblioteket på Stockholms stadsbibliotek. Foto: Annika Clemens

– Barnen har träffat roboten och gett input hur vi ska utveckla mjukvaran, berättar Gustav Nygren, bibliotekarie och projektledare för läsroboten.

Den kan svara på de flesta av barnens frågor. Den är varken flicka eller pojke och den har världens roligaste jobb som robot på biblioteket. Och den mår strålande.

Gustav Nygren jobbar på enheten för digitala biblioteket och medier och syftet med läsroboten är dels att väcka barnens läslust och dels att väcka deras nyfikenhet för programmering och digital teknik.

När barnen läser högt för Bibi kan roboten ibland lägga till stämningsfulla ljud, som en suck eller ett litet skratt, när det passar i texten. Men den rättar aldrig om någon skulle läsa fel. Hela idén är att den ska lyssna utan att döma. En av eleverna har specifikt önskat att den också ska ge beröm, även de gånger någon läser dåligt.

Bibis svar på barnens frågor

Hur gammal är du? ”Jag är bara några månader gammal” Vad är du? ”Jag är en robot. Jag fungerar lite olika från er människor.” Är du en flicka eller pojke? ”Jag är varken en han eller en hon. Jag fungerar bra utan könsidentitet” Var jobbar du? ”Jag arbetar här på biblioteket. Mitt jobb är världens bästa.” Hur mår du? ”Strålande, hur mår du själv?” Projektet med läsroboten drivs av Stockholms stadsbibliotek i samarbete med bland annat Svenska barnboksakademin.

Det är Stockholms stadsbibliotek som i ett projekt under hösten har jobbat med läsroboten. Nu när projektet är över ska Bibi turnera runt på olika bibliotek runt om i Stockholm.

Redan i dag vänder sig många besökare till biblioteket för att få hjälp med grundläggande digitala uppgifter som att skriva ut papper, skaffa e-postadress eller fixa bank-id.

– Det här handlar om samma sak även om det är på olika nivåer. Vi erbjuder redan digitala bastjänster, det här är ett sätt att också erbjuda spjutspetsteknik. Det handlar om bildning och om att vara delaktig i samhället, säger Gustav Nygren och tillägger:

– Men om vi får hit ett gäng andraklassare som läser högt är det också en vinst i sig.

En av dem är Hilda Hansson som tycker att roboten är kul.

– Det är en bra idé, men jag tycker att roboten ska titta på den som läser, säger hon.

Det finns alltså fortfarande saker att utveckla. Programmerarna har inte heller tillmötesgått barnens önskemål om att den ska göra high five (kanske skulle det komma för hårda slag mot roboten) eller flossa (den klarar inte av den sortens höftrörelser). Kramas eller hålla i handen kan den inte heller än, men eleverna uppskattar den ändå.

– Jag tycker att det är roligt att det är en robot och inte en människa, konstaterar Léon Larsson.

Klasskompisen Dlin Salah vill gärna lära sig läsa bättre. Kanske kan roboten vara till hjälp.

– Jag vill ju lära mig att läsa utan att pausa. Och jag skulle gärna vilja låna böcker på biblioteket oftare.

Hilda Hansson läser högt för roboten. Foto: Annika Clemens

Läsroboten Bibi

Läsroboten är en humanoid robot, alltså människoliknande, för att skapa relationer. Den har köpts in av Digitala biblioteket och medier inom Stockholms stadsbibliotek. Under hösten pågår ett projekt där elever i klass 2 i Sätraskolan har deltagit och önskat hur roboten ska programmeras och fungera. En bok finns på en lässkärm på roboten. Här kan den som läser få hjälp med svåra ord. Roboten ska locka till läsning och öka intresset för teknik och programmering.